• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

BIM & Lean i Byggbranschen - Utvärdering av BIM & Leans möjligheter i byggbranschen

Abstract
Bakgrund: Inom ett byggprojekt är det många aktörer inblandade vilket gör kedjan mycket komplex. Det finns flertalet logistiska strategier som har till syfte att förbättra logistiken. En av dessa strategier är Lean vars huvudsyfte är att skapa värdeökande aktiviteter för sina kunder. Under de senaste åren har Building Information Modelling (BIM) blivit allt mer känt. Det är ett informationssystem och en arbetsprocess som har till syfte att bryta ned ett byggprojekts processer för att skapa ett högre värde för kunden. BIM är ett verktyg som ritar 3D-modeller och innehåller information om varje objekt. I dagsläget finns det begränsad forskning om samspelet mellan Lean-strategin och BIM-tekniken. Den forskning som finns menar att det finns ett samband men att ytterligare forskning behöver tillkomma. Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur användandet av BIM ser ut idag inom byggindustrin i Sverige. Vidare är syftet att studera om det finns möjligheter att kombinera BIM och Lean med varandra och vad det skulle få för effekter på den svenska byggbranschen. Frågeställningar: • Hur används BIM i en försörjningskedja idag inom byggsektorn? • Vilka möjligheter finns det att kombinera BIM och Lean i en försörjningskedja? • Vad får det för effekter att kombinera BIM och Lean i en försörjningskedja? Metod: För att få insikt i hur BIM och Lean används i en försörjningskedja idag har en kvalitativ metod använts. Semistrukturerade intervjuer på plats och över telefon har genomförts med företag verksamma inom försörjningskedjan som använder sig av BIM idag. Slutsats: Generellt har aktörer i kedjan upplevt att de uppnått en högre effektivitet och ökat samarbete sedan implementeringen av BIM. Slutkundens behov har blivit lättare att förstå bland annat genom bättre kommunikation och visualisering. Med hjälp av BIM-verktyget kan de inblandande aktörerna i kedjan få en större förståelse för processerna. Centralt för både BIM och Lean är att kunden ska vara i centrum, att icke värdeskapande aktiviteter ska tas bort och att samarbetet ska öka i hela supply chain. En kombination av BIM och Lean möjliggör för en mer effektiv resursanvändning och tidseffektivisering, vilket är bra för både produktion och miljö. Hela försörjningskedjan upplever att informationsflödet har förbättrats och förändrats sedan implementeringen av BIM och Lean, vilket alla menar på har gjort projekten mer effektiva med mindre fel, lägre kostnad och att man håller tidsramen bättre.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39815
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_39815_1.pdf (1.477Mb)
Date
2015-07-07
Author
Gleerup, Alexander
Haskel, Fredrika
Series/Report no.
Logistik
14/15:1
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV