• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hantering av stokastisk efterfrågan utan prognos i en försörjningskedja - En studie av tre grossister

Sammanfattning
Bakgrund: Att hantera en stokastisk, kraftigt varierande, efterfrågan utan prognos ställer stora krav på de leverantörer som ska försörja kunden. Elektroskandia är grossist av det installationsmaterial som krävs vid installation av mobila basstationer. För att få en bredare förståelse av detta omfattas även två andra grossister, Swedol och Würth, i denna studie. Syfte: Det allmänna syftet med denna studie är att skapa en förståelse för hur grossistföretag hanterar en stokastisk efterfrågan. Specifikt utreder studien hur Elektroskandia utan prognos kan hantera kundernas stokastiska efterfrågan, för att kunna möta deras krav samtidigt som lagervärdet inte får stiga till väldigt höga nivåer. Metod: I denna studie används ett induktivt angreppssätt vilket innebär att teorin är resultatet av studien. Empirin i denna studie har samlats in genom kvalitativa intervjuer på tre olika grossistföretag. Denna empiri har sedan analyserats utifrån befintliga teorier inom det specifika område som studien avhandlar. Resultat: Generellt sett är orderledtiderna relativt långa från leverantörerna vilket skapar förvrängd och fördröjd information i försörjningskedjan. För att skapa en snabb och följsam försörjningskedja är det av yttersta vikt att fokusera på att minimera orderledtiderna. Då det ofta är 20 % av produkterna som står för 80 % av försäljningen, och vice versa, är en ABC-klassificering att föredra. Detta för att differentiera styrningen och servicen för olika produkter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39829
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_39829_1.pdf (433.3Kb)
Datum
2015-07-07
Författare
Avdijaj, Uliks
Luthman, Markus
Serie/rapportnr.
Industriell och finansiell ekonomi
14/15:5
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV