Är du entreprenör? - En studie om hur rådande normer påverkar meningsskapandet hos kvinnor som vill starta företag
Sammanfattning
Kvinnan har i alla tider drivit företag, men ändå inte varit lika accepterad som mannen när man talar om entreprenörskap. Syftet med den här studien är att undersöka hur rådande normer kring entreprenörskap påverkar meningsskapandet hos kvinnor som vill starta företag. Sex kvalitativa intervjuer har genomförts; fyra med personer som arbetar inom området för entreprenörskap samt två med personer som idag är verksamma entreprenörer. Slutsatsen är att entreprenöriella sammanhang är till stor del uppbyggda på strukturer där mannen är norm, vilket leder till att kvinnor inte identifierar sig som entreprenörer i samma utsträckning som mannen gör. Därmed blir den meningsskapande processen negativt påverkad och kvinnor har på grund av detta ett längre steg till att starta företag.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-07-08Författare
Andreasson, Karin
Ekberg, Linn
Serie/rapportnr.
Industriell och finansielll ekonomi
14/15:17
Språk
swe