• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utprövning av Fem Till Femton-formulärets småbarnsversion för utredning av barns utveckling och beteende i åldrarna 25–40 månader

Evaluation of the Five to fifteen questionnaire – toddlers’ version for assessment of development and behavior in children aged 25–40 months

Sammanfattning
Huvudsyftet var att normera FTF-formulärets småbarnsversion (FTF-S) på barn i åldrarna 25–40 månader. Ett delsyfte var att validera språkdomänen i FTF-S mot språkskalan i testmaterialet Bayley Scales of Infant Development – tredje versionen (Bayley-III). Ytterligare ett delsyfte var att, med hjälp av ett utvärderingsformulär, undersöka föräldrars upplevelser av FTF-S och ge förslag för vidare utveckling. I studien deltog totalt 33 barn och deras föräldrar, varav 29 barn testades med Bayley-III. Normeringsresultaten för FTF-S visade att medelvärdet var högst för domänen uppmärksamhet/överaktivitet och lägst för domänerna sociala färdigheter och beteende. Valideringen visade att det inte fanns några signifikanta samband mellan språkdomänen i FTF-S och språkskalan i Bayley-III, orsakerna till resultatet diskuteras. Utvärderingsformuläret visade att föräldrarna överlag var nöjda med FTF-S. Förbättringsförslag för FTF-S framtogs.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The main purpose was to develop norms for the Five to fifteen questionnaire – toddlers’ version (FTF-S) in children aged 25–40 months. A partial aim was to validate the language domain of the FTF-S against the linguistic scale in the test Bayley Scales of Infant Development – third edition (Bayley-III). Another partial aim was to analyze parents' experiences of the FTF-S in order to provide suggestions for further development. The study included 33 children and their parents, of which 29 children were tested with the Bayley-III. Evaluation results for the FTF-S showed the highest mean for the domain attention/hyperactivity and the lowest means for the domains behavior and social skills. The validation showed no significant correlations between the language domain in the FTF-S and the language scale in the Bayley-III, and the causes are discussed. Parents’ experiences of the FTF-S were overall good. Improvement suggestions for the FTF-S were developed.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39877
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (146.4Kb)
Datum
2015-07-09
Författare
Johansson, Sofie
Karlsson, Hanna
Nyckelord
FTF-formulärets småbarnsversion (FTF-S), utprövning, förskolebarn, föräldraformulär, Bayley Scales of Infant Development – tredje versionen (Bayley-III)
the Five to fifteen questionnaire – toddlers’ version (FTF-S), evaluation, toddlers, parent questionnaire, Bayley Scales of Infant Development – third edition (Bayley-III)
Serie/rapportnr.
2015:280
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV