Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Sofie
dc.contributor.authorKarlsson, Hanna
dc.date.accessioned2015-07-09T15:22:26Z
dc.date.available2015-07-09T15:22:26Z
dc.date.issued2015-07-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39877
dc.descriptionThe main purpose was to develop norms for the Five to fifteen questionnaire – toddlers’ version (FTF-S) in children aged 25–40 months. A partial aim was to validate the language domain of the FTF-S against the linguistic scale in the test Bayley Scales of Infant Development – third edition (Bayley-III). Another partial aim was to analyze parents' experiences of the FTF-S in order to provide suggestions for further development. The study included 33 children and their parents, of which 29 children were tested with the Bayley-III. Evaluation results for the FTF-S showed the highest mean for the domain attention/hyperactivity and the lowest means for the domains behavior and social skills. The validation showed no significant correlations between the language domain in the FTF-S and the language scale in the Bayley-III, and the causes are discussed. Parents’ experiences of the FTF-S were overall good. Improvement suggestions for the FTF-S were developed.sv
dc.description.abstractHuvudsyftet var att normera FTF-formulärets småbarnsversion (FTF-S) på barn i åldrarna 25–40 månader. Ett delsyfte var att validera språkdomänen i FTF-S mot språkskalan i testmaterialet Bayley Scales of Infant Development – tredje versionen (Bayley-III). Ytterligare ett delsyfte var att, med hjälp av ett utvärderingsformulär, undersöka föräldrars upplevelser av FTF-S och ge förslag för vidare utveckling. I studien deltog totalt 33 barn och deras föräldrar, varav 29 barn testades med Bayley-III. Normeringsresultaten för FTF-S visade att medelvärdet var högst för domänen uppmärksamhet/överaktivitet och lägst för domänerna sociala färdigheter och beteende. Valideringen visade att det inte fanns några signifikanta samband mellan språkdomänen i FTF-S och språkskalan i Bayley-III, orsakerna till resultatet diskuteras. Utvärderingsformuläret visade att föräldrarna överlag var nöjda med FTF-S. Förbättringsförslag för FTF-S framtogs.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2015:280sv
dc.subjectFTF-formulärets småbarnsversion (FTF-S), utprövning, förskolebarn, föräldraformulär, Bayley Scales of Infant Development – tredje versionen (Bayley-III)sv
dc.subjectthe Five to fifteen questionnaire – toddlers’ version (FTF-S), evaluation, toddlers, parent questionnaire, Bayley Scales of Infant Development – third edition (Bayley-III)sv
dc.titleUtprövning av Fem Till Femton-formulärets småbarnsversion för utredning av barns utveckling och beteende i åldrarna 25–40 månadersv
dc.title.alternativeEvaluation of the Five to fifteen questionnaire – toddlers’ version for assessment of development and behavior in children aged 25–40 monthssv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post