• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Upplevelser av ett tallrikssvinnprojekt i skolmåltiden - Vad motiverar elever till förändrat beteende?

Abstract
EU har som ett av miljömålen att inom medlemsländerna minska matsvinnet med 20 % till år 2020 utifrån 2010 års nivå. Därigenom har Sveriges regering gett i uppdrag till Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Naturvårdsverket att initiera diverse projekt med syfte att minska matsvinnet. Som ett led i detta har man i kommunerna bland annat blivit ålagda att bedriva tallrikssvinnsprojekt för att bidra till att Sverige når miljömålen. Med bakgrund av detta har denna studie tagit form. Syftet med studien är att utvärdera elevers upplevda beteendeförändring i samband med ett tallriksvinnsprojekt i skolmatsalen och att ta reda på vilka faktorer som fått dem motiverade till att slänga mindre mat. Det är en kvalitativ studie där två fokusgrupper har använts för att ta reda på om elever i årskurs 6 på en högstadieskola i Alingsås har upplevt en beteendeförändring i samband med ett tallriksvinnsprojekt i skolans matsal. Elever har fått möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och funderingar. I samtalen framkom att eleverna upplevt en beteendeförändring tack vare tallrikssvinnsprojektet och att faktorer som delaktighet, information och belöning är viktiga för motivationen till att minska sitt tallrikssvinn. Den bakomliggande motivationen till att förändra sitt beteende skilde sig åt mellan eleverna och visar på att det behövs flera alternativa vägar för att nå fram med budskapet om att minska mängden slängd mat. Studiens resultat visar på att tallriksvinnsprojektet har bidragit till att eleverna har ändrat sitt beteende och därmed slänger mindre mat. En förutsättning för elevernas beteendeförändring bygger på att de delges kunskap om vad tallrikssvinnet har för påverkan på miljö och ekonomi, samt att de själva kommer till insikt kring betydelsen av det egna beteendet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40085
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_40085_1.pdf (754.0Kb)
Date
2015-08-10
Author
Bergman, Lena
Johansson, Helena
Keywords
Matsvinn
Tallriksvinn
Attityder
Beteende
Series/Report no.
VT15-04
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV