Upplevelser av ett tallrikssvinnprojekt i skolmåltiden - Vad motiverar elever till förändrat beteende?
Sammanfattning
EU har som ett av miljömålen att inom medlemsländerna minska matsvinnet med 20 % till år
2020 utifrån 2010 års nivå. Därigenom har Sveriges regering gett i uppdrag till
Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Naturvårdsverket att initiera diverse projekt med syfte
att minska matsvinnet. Som ett led i detta har man i kommunerna bland annat blivit ålagda att
bedriva tallrikssvinnsprojekt för att bidra till att Sverige når miljömålen. Med bakgrund av
detta har denna studie tagit form.
Syftet med studien är att utvärdera elevers upplevda beteendeförändring i samband med ett
tallriksvinnsprojekt i skolmatsalen och att ta reda på vilka faktorer som fått dem motiverade
till att slänga mindre mat. Det är en kvalitativ studie där två fokusgrupper har använts för att
ta reda på om elever i årskurs 6 på en högstadieskola i Alingsås har upplevt en
beteendeförändring i samband med ett tallriksvinnsprojekt i skolans matsal. Elever har fått
möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och funderingar. I samtalen framkom att eleverna
upplevt en beteendeförändring tack vare tallrikssvinnsprojektet och att faktorer som
delaktighet, information och belöning är viktiga för motivationen till att minska sitt
tallrikssvinn. Den bakomliggande motivationen till att förändra sitt beteende skilde sig åt
mellan eleverna och visar på att det behövs flera alternativa vägar för att nå fram med
budskapet om att minska mängden slängd mat. Studiens resultat visar på att
tallriksvinnsprojektet har bidragit till att eleverna har ändrat sitt beteende och därmed slänger
mindre mat. En förutsättning för elevernas beteendeförändring bygger på att de delges
kunskap om vad tallrikssvinnet har för påverkan på miljö och ekonomi, samt att de själva
kommer till insikt kring betydelsen av det egna beteendet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-08-10Författare
Bergman, Lena
Johansson, Helena
Nyckelord
Matsvinn
Tallriksvinn
Attityder
Beteende
Serie/rapportnr.
VT15-04
Språk
swe