• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Upplevelser av ett tallrikssvinnprojekt i skolmåltiden - Vad motiverar elever till förändrat beteende?

Sammanfattning
EU har som ett av miljömålen att inom medlemsländerna minska matsvinnet med 20 % till år 2020 utifrån 2010 års nivå. Därigenom har Sveriges regering gett i uppdrag till Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Naturvårdsverket att initiera diverse projekt med syfte att minska matsvinnet. Som ett led i detta har man i kommunerna bland annat blivit ålagda att bedriva tallrikssvinnsprojekt för att bidra till att Sverige når miljömålen. Med bakgrund av detta har denna studie tagit form. Syftet med studien är att utvärdera elevers upplevda beteendeförändring i samband med ett tallriksvinnsprojekt i skolmatsalen och att ta reda på vilka faktorer som fått dem motiverade till att slänga mindre mat. Det är en kvalitativ studie där två fokusgrupper har använts för att ta reda på om elever i årskurs 6 på en högstadieskola i Alingsås har upplevt en beteendeförändring i samband med ett tallriksvinnsprojekt i skolans matsal. Elever har fått möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och funderingar. I samtalen framkom att eleverna upplevt en beteendeförändring tack vare tallrikssvinnsprojektet och att faktorer som delaktighet, information och belöning är viktiga för motivationen till att minska sitt tallrikssvinn. Den bakomliggande motivationen till att förändra sitt beteende skilde sig åt mellan eleverna och visar på att det behövs flera alternativa vägar för att nå fram med budskapet om att minska mängden slängd mat. Studiens resultat visar på att tallriksvinnsprojektet har bidragit till att eleverna har ändrat sitt beteende och därmed slänger mindre mat. En förutsättning för elevernas beteendeförändring bygger på att de delges kunskap om vad tallrikssvinnet har för påverkan på miljö och ekonomi, samt att de själva kommer till insikt kring betydelsen av det egna beteendet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40085
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_40085_1.pdf (754.0Kb)
Datum
2015-08-10
Författare
Bergman, Lena
Johansson, Helena
Nyckelord
Matsvinn
Tallriksvinn
Attityder
Beteende
Serie/rapportnr.
VT15-04
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV