• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det är innehållet som räknas En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring.

Abstract
Titel: Det är innehållet som räknas: En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring. Författare: Marine Jonsson och Evelina Nilsson. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för jour-nalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Termin: Vårterminen 2015 Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 47 inklusive bilaga. Antal ord: 11 932 Syfte: Syftet med undersökningen är att analysera hur innehållsmarknadsföring är uppbyggd. Metod: Kvalitativ retorisk analys med inslag av semiotisk teori och medietypologi. Material: Fallstudie av mode- och skönhetsbranschen, med analys av 20 enheter från 18 olika företag. Huvudresultat: Huvudresultatet av studien är att innehållsmarknadsföring försöker efterlikna en befintlig mediegenre, en personlig ton används och innehållet är mål-gruppsanpassat. Syftet med kommunikationen går i enlighet med företagens egenin-tresse att inspirera till köp och skapa en image. För att göra detta använder företagen ethos- och pathosargument som är mer eller mindre dolda. Trots att innehållet liknar olika mediegenrer exempelvis journalistik och syftar till att underhålla, så delar inne-hållet fler egenskaper med reklam och propaganda utifrån Strömbäcks (2009) typologi över medieinnehåll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40149
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_40149_1.pdf (403.4Kb)
Date
2015-08-13
Author
Jonsson, Marine
Nilsson, Evelina
Keywords
Innehållsmarknadsföring
Content Marketing
retorik
semiotik
denotation
kon-notation
retorisk analys
propaganda
journalistik
reklam
underhållning
Series/Report no.
Examensarbete
C921
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV