Det är innehållet som räknas En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring.
Abstract
Titel: Det är innehållet som räknas: En kvalitativ analys av innehållsmarknadsföring.
Författare: Marine Jonsson och Evelina Nilsson.
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för jour-nalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet.
Termin: Vårterminen 2015
Handledare: Britt Börjesson
Sidantal: 47 inklusive bilaga.
Antal ord: 11 932
Syfte: Syftet med undersökningen är att analysera hur innehållsmarknadsföring är uppbyggd.
Metod: Kvalitativ retorisk analys med inslag av semiotisk teori och medietypologi.
Material: Fallstudie av mode- och skönhetsbranschen, med analys av 20 enheter från 18 olika företag.
Huvudresultat: Huvudresultatet av studien är att innehållsmarknadsföring försöker efterlikna en befintlig mediegenre, en personlig ton används och innehållet är mål-gruppsanpassat. Syftet med kommunikationen går i enlighet med företagens egenin-tresse att inspirera till köp och skapa en image. För att göra detta använder företagen ethos- och pathosargument som är mer eller mindre dolda. Trots att innehållet liknar olika mediegenrer exempelvis journalistik och syftar till att underhålla, så delar inne-hållet fler egenskaper med reklam och propaganda utifrån Strömbäcks (2009) typologi över medieinnehåll.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-08-13Author
Jonsson, Marine
Nilsson, Evelina
Keywords
Innehållsmarknadsföring
Content Marketing
retorik
semiotik
denotation
kon-notation
retorisk analys
propaganda
journalistik
reklam
underhållning
Series/Report no.
Examensarbete
C921
Language
swe