Show simple item record

dc.contributor.authorWelander, Amanda
dc.date.accessioned2015-09-01T09:06:36Z
dc.date.available2015-09-01T09:06:36Z
dc.date.issued2015-09-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40501
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur hörselskadade studenter upplever sin studiesituation på högskolan och hur de hanterar kritiska situationer som uppstår i mötet med universitetet och andra studenter. Utifrån problemformuleringen om de hörselskadade studenterna upplever att universitetsstudierna är tillgängliga och om de känner sig delaktiga i universitetslivet har följande frågeställningar formulerats: Hur upplever studenterna sina högskolestudier? Hur hanterar studenterna speciellt svåra situationer som uppstår i mötet med universitetet? Hur upplever studenterna bemötandet från universitetet och andra studenter? Metod och material: Jag har använt kvalitativ metod och genomfört semistrukturerade intervjuer med fem hörselskadade studenter vid olika svenska universitet och två samordnare/administratör. Jag hade personligt möte med tre av intervjupersonerna, de andra intervjuerna skedde på Facebooks messanger-funktion. Huvudresultat: Alla respondenter upplevde att högskolestudierna fungerade någorlunda tillfredsställande akademiskt så länge nödvändiga hjälpmedel såsom teknik och tolkar fanns tillgängliga men studenterna fick samtidigt påminna om användandet av hjälpmedel. Respondenterna upplevde att de fick ta mycket eget ansvar för få den information som krävs för en hörselskadad att kunna studera på samma villkor som en hörande. En strategi de flesta respondenterna använde sig av var att vid ett tidigt skede informera om sin hörselskada. De flesta studenterna upplevde att deras hörselskada påverkade dem i kontakten med övriga studenter. Både studenter och samordnare var överens om att det huvudsakliga problemet var att information till funktionsnedsatta studenter inte var lätt tillgänglig.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjecthörselskadasv
dc.subjectstigmatiseringsv
dc.subjectstrategiersv
dc.subjecthögskolasv
dc.titleHörselskadad på högskolan - En kvalitativ studie om hörselskadade studenters upplevelser kring högskolestudiersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record