• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

It’s not all Sun and Bullfighting A visual analysis of how Spain is portrayed in Spanish course books in Sweden

Abstract
I denna uppsats studeras hur spaniens kultur framställs visuellt i läroböker i spanska som modernt språk och försök att framhäva eventuella stereotyper. Enligt Skolverkets ämnesplan för moderna språk i gymnasieskolan ska eleven kunna utveckla “förmåga att diskutera och reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där språket används” (Skolverket (b), 2011), med andra ord, kunskap om kulturen och länder där målspråket talas. I de här kulturella företeelser ingår också förståelse av folkets vanor lika väl som levnadsförhållanden. I denna studie analyseras åtta bilder från fyra olika läroböcker för spanska steg 3 i gymnasieskolan. Syftet är att reflektera över bilderna och se om de bidrar för att uppfylla kunskapskraven enligt Skolverket. Studien använder en semiotisk bildanalys för att grundligt beskriva alla bilder samt tolkningen om vad man som lärare måste göra för att kompletera informationen som finns i bilderna. Resultatet tyder på att bilderna tenderar att lyfta fram en enkel och simpliferad vy av det spanska samhället och att de inte reflekterar livsvillkor, samhällsfrågor samt kulturella företeelser av Spanien. Dock bidrar inte läroboksbilderna fullständigt till utvecklingen av Skolverkets kunskaprskav utan lärarens kompletering. Bara med en realistisk bild av ett samhälle kan man utbilda framtidens demokratiska medborgarge.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40520
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_40520_1.pdf (945.3Kb)
Date
2015-09-03
Author
Navarro Morales, Beatriz
Ibernón Häll, Desireé
Keywords
Kultur
Spanska
Läroböcker
Stereotyper
Visuell analys
Culture
Spanish textbooks
Stereotypes
Visual analysis
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT15 IPS LAU925:7
Language
eng
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV