• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Svarte Petter eller Syndabock” en vinjettstudie om några pedagogers förhållningssätt till barn som uppvisar ett oflexibelt - explosivt beteende

Sammanfattning
Syfte: Det övergripande syftet med studien har varit att undersöka pedagogers förhållningssätt till barn som uppvisar ett oflexibelt - explosivt beteende, samt att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med att skapa en optimal lärandemiljö för barn som upplevs som oflexibla och explosiva. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där man menar att barnet lär och utvecklas i interaktion med andra. I ett sociokulturellt perspektiv intresserar man sig enligt Säljö (2000) för att studera hur individen påverkas och formas av miljön, språk och den rådande kulturen. Författaren menar att kommunikativa processer är centrala för mänskligt lärande. För förskolans del menar Dysthe (2003) att det handlar om att skapa interaktionsformer där barnet känner sig accepterad och uppskattad för att ge barnet motivation för fortsatt lärande. Metod: Studien är kvalitativ och jag har använt mig av vinjettmetoden för att samla in empirin. Sex pedagoger som arbetar i samma förskolområde i en stadsdel i Västsverige har intervjuats och deltagit i studien. I analysarbetet av insamlad empiri har jag tagit hjälp av en hermeneutisk tolkning där man menar att del och helhet påverkas av och är beroende av varandra. Sammanhanget mellan del och helhet är en förutsättning för vår tolkning och förståelse (Ödman, 2007). Resultat: Resultatet visar att pedagoger ofta möter barn som uppvisar ett oflexibelt- explosivt beteende i förskolans verksamhet. Informanterna i studien visar på insikt om att barn som upplevs oflexibla och explosiva är i behov av särskilt stöd. Pedagogens förhållningssätt, arbetslagets samarbete och verksamhetens struktur anses som betydande faktorer. Exempel på arbetssätt och metoder kan bland annat vara att barnet får stöd och vägledning av en pedagog, att dela in barnen i mindre grupper och att använda sig av visuella hjälpmedel som exempelvis tecken som stöd och bilder. Pedagoger känner ofta en otillräcklighetskänsla, stress och frustration i arbetet med barn som upplevs som oflexibla och explosiva. Oftast har det ett samband med en hög arbetsbelastning. Med för få medarbetare, för stora barngrupper och med brist på kompetensutveckling.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40800
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_40800_1.pdf (297.3Kb)
Datum
2015-10-15
Författare
Bringnäs, Madelene
Nyckelord
Oflexibelt – explosivt beteende
förhållningssätt
lärandemiljö
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT15-IPS-12 SPP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV