• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studiehandledaren i modersmål

Abstract
Syfte: Syftet med denna studie är att studera studiehandledaren i modersmåls upplevelse kring sin roll och funktion. Teori: Studien utgår ifrån den inkluderade teorin med det relationella perspektivet i fokus som Persson (2008), Skoglund (2013) tar upp samt Elmeroth (2014) lyfter men även Nilholm (2007), Ahlberg (2001), Lipsky och Gartner (1998) samt Dyson och Millward (2000). Även det kategoriska perspektivet med exkludering som följd lyfts i studien. Detta område behandlas av bland annat Nilholm (2007) men även av Bunar (2010), Elmeroth (2014) och Rosenqvist (2007). Metod: Insamlingsmetoden utgår ifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats. Undersökningen omfattar sex studiehandledare, tre kvinnor, tre män med olika arbetserfarenheter från olika skolor i den aktuella kommunen. Samtalsmaterialet har utgått ifrån en semistrukturerad intervjumetod där syftet har varit att informanterna får berätta och att jag vidareutvecklar deras utsagor genom öppna frågor. Deras berättelser har sedan transkriberats, analyserats med stöd av fenomenologisk metod och därmed tematiserats och jämförts med centrala frågeställningar, syfte och aktuell forskning. Resultat: Resultatet visar på att mina informanter bekräftar och stärker den aktuella forskning kring framgångsfaktorer men även den kritik som förts. Arbetar vi i skolan med de framgångsfaktorerer som syftar på samarbete, samplanering och dialog mellan pedagog/ämneslärare och studiehandledare, kan det medföra ett inkluderande arbete i klassrummet. Använder vi även Skolverkets (2013b) direktiv hur vi ska använda oss av studiehandledning på rätt sätt utifrån elevens behov medför även det inkludering. Vi ser även hur viktigt det är med en organisation på huvudmannanivå som ger studiehandledarna möjlighet till att utvecklas och stärkas. Studien visar även på att det finns ett å andra sidan där informanterna bekräftar att ett motsatt arbete innebär även motsatt effekt. Med detta menas att arbetar vi inte med framgångsfaktorerna kan resultatet bli att den nyanlända eleven kategoriseras och exkluderas från klassrumsundervisningen.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40805
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_40805_1.pdf (366.5Kb)
Date
2015-10-15
Author
Stark, Lisa
Keywords
studiehandledare i modersmål
studiehandledning på modersmål
nyanlända
inkludering
delaktighet
förhållningssätt
studiehandledarens roll och funktion
samarbete
tolkande brygga/viktig länk
socialt samspel
översättare
språk- och kunskapsutveckling
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT15-IPS-16 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV