En tolkningsbar läroplan. En kvalitativ studie om tolkningar av estetiska läroprocesser i fritidshem.
Abstract
Den här studien har som avsikt att samla in empirisk data om hur pedagoger på fritidshem
tolkar uppdraget om de estetiska läroprocesserna som står skrivet i läroplanen. Syftet är att
synliggöra komplexiteten av en tolkningsbar läroplan för fritidshemmet. Detta för att
läroplanen för fritidshemmet har en relativt kort historia. Med tanke på den tidsramen vi haft
för arbetet valde vi att fokusera på uppdraget kring estetiska läroprocesser. Studien besvaras
enligt följande frågor: Hur beskriver pedagoger på fritidshem uppdraget utifrån läroplanen?
Vilken betydelse har läroplanen för pedagoger på fritidshem? Hur arbetar pedagoger med de
estetiska läroprocesserna utifrån läroplanen? Vilken betydelse har estetiska läroprocesser för
elevers utveckling och lärande enligt pedagogerna? Studien ger en historisk tillbakablick av
läroplansteorins uppkomst och framväxt samt hur betydelsen av estetiska läroprocesser växt
fram. Både nationell och internationell forskning redovisas i studien.
En kvalitativ metod har använts i studien för att nå en förståelse av pedagogernas egna
erfarenheter och upplevelser kring läroplanen samt av yrkesprofessionen. För att ta del av
detta har intervjuer använts som metod. I studien har det socialkonstruktivistiska perspektivet
tillämpats.
Resultat visar att läroplanens innehåll och betydelse ser olika ut för de intervjuade
pedagogerna. Resultatet visar även att betydelsen och arbetet med de estetiska läroprocesserna
har en stor variation. Arbeta med de estetiska läroprocesserna sker både medvetet och
omedvetet.
Nyckelord: Läroplan, estetiska läroprocesser, fritidshem och läroplansteori.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Björklund, Johanna
Keywords
Läroplan
estetiska läroprocesser
fritidshem och
Language
sv