• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En tolkningsbar läroplan. En kvalitativ studie om tolkningar av estetiska läroprocesser i fritidshem.

Abstract
Den här studien har som avsikt att samla in empirisk data om hur pedagoger på fritidshem tolkar uppdraget om de estetiska läroprocesserna som står skrivet i läroplanen. Syftet är att synliggöra komplexiteten av en tolkningsbar läroplan för fritidshemmet. Detta för att läroplanen för fritidshemmet har en relativt kort historia. Med tanke på den tidsramen vi haft för arbetet valde vi att fokusera på uppdraget kring estetiska läroprocesser. Studien besvaras enligt följande frågor: Hur beskriver pedagoger på fritidshem uppdraget utifrån läroplanen? Vilken betydelse har läroplanen för pedagoger på fritidshem? Hur arbetar pedagoger med de estetiska läroprocesserna utifrån läroplanen? Vilken betydelse har estetiska läroprocesser för elevers utveckling och lärande enligt pedagogerna? Studien ger en historisk tillbakablick av läroplansteorins uppkomst och framväxt samt hur betydelsen av estetiska läroprocesser växt fram. Både nationell och internationell forskning redovisas i studien. En kvalitativ metod har använts i studien för att nå en förståelse av pedagogernas egna erfarenheter och upplevelser kring läroplanen samt av yrkesprofessionen. För att ta del av detta har intervjuer använts som metod. I studien har det socialkonstruktivistiska perspektivet tillämpats. Resultat visar att läroplanens innehåll och betydelse ser olika ut för de intervjuade pedagogerna. Resultatet visar även att betydelsen och arbetet med de estetiska läroprocesserna har en stor variation. Arbeta med de estetiska läroprocesserna sker både medvetet och omedvetet. Nyckelord: Läroplan, estetiska läroprocesser, fritidshem och läroplansteori.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40895
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40895_1.pdf (1.017Mb)
Date
2015
Author
Björklund, Johanna
Keywords
Läroplan
estetiska läroprocesser
fritidshem och
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV