IKT på fritidshem - En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem arbetar med IKT-aktiviteter
Abstract
Abstract
Denna empiriska studie avser hur IKT (Informations- och kommunikationsteknologi) används
inom det fritidspedagogiska fältet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utgångspunkten är att
vi intervjuare/observatörer vill undersöka hur man på olika sätt kan arbeta med IKT –
aktiviteter, och att allt beror på de olika förutsättningarna som de besökta verksamheterna har.
Vi menar med detta på att dessa elever använder de olika digitala verktyg på olika sätt. Med
denna studie vill vi belysa hur IKT aktiviteterna kan se ut beroende på vilken
fritidsverksamhet man befinner sig i.
Genom att vi kontinuerligt har läst litteratur och avhandlingar så har vi kunnat hitta aktuell
forskning som rör och problematiserar vårt syfte. Den aktuella forskningen pekar på att denna
artefakt är ett bra lärandeverktyg för att på olika sätt möjliggöra elevernas lärande. Detta
lärande sker i olika grupper genom ett samspel mellan elev-elev och elev-lärare. Den
kommunikativa aspekten av digitala verktyg framträder allt mer i vår tid, där vi dagligen
möter och har dialoger individer emellan. Denna artefakt hjälper exempelvis elever till
utveckad kunskap om studier i olika kunskapsämnen i skolan. I studien kommer
fördjupningen att ske i relation till IKT-användning och hur fritidsverksamheter arbetar
utifrån sociala perspektiv och varierade undervisningssammanhang. Vi kommer i vår studie
att använda oss utav förkortningen IKT när vi diskuterar om Informations- och
kommunikationsteknologi.
.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Hysa, Arbona
Keywords
IKT
Digitala verktyg
Samspel
Sociokulturellt pe
Language
sv