• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IKT på fritidshem - En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem arbetar med IKT-aktiviteter

Sammanfattning
Abstract Denna empiriska studie avser hur IKT (Informations- och kommunikationsteknologi) används inom det fritidspedagogiska fältet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utgångspunkten är att vi intervjuare/observatörer vill undersöka hur man på olika sätt kan arbeta med IKT – aktiviteter, och att allt beror på de olika förutsättningarna som de besökta verksamheterna har. Vi menar med detta på att dessa elever använder de olika digitala verktyg på olika sätt. Med denna studie vill vi belysa hur IKT aktiviteterna kan se ut beroende på vilken fritidsverksamhet man befinner sig i. Genom att vi kontinuerligt har läst litteratur och avhandlingar så har vi kunnat hitta aktuell forskning som rör och problematiserar vårt syfte. Den aktuella forskningen pekar på att denna artefakt är ett bra lärandeverktyg för att på olika sätt möjliggöra elevernas lärande. Detta lärande sker i olika grupper genom ett samspel mellan elev-elev och elev-lärare. Den kommunikativa aspekten av digitala verktyg framträder allt mer i vår tid, där vi dagligen möter och har dialoger individer emellan. Denna artefakt hjälper exempelvis elever till utveckad kunskap om studier i olika kunskapsämnen i skolan. I studien kommer fördjupningen att ske i relation till IKT-användning och hur fritidsverksamheter arbetar utifrån sociala perspektiv och varierade undervisningssammanhang. Vi kommer i vår studie att använda oss utav förkortningen IKT när vi diskuterar om Informations- och kommunikationsteknologi. .
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40898
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40898_1.pdf (840.5Kb)
Datum
2015
Författare
Hysa, Arbona
Nyckelord
IKT
Digitala verktyg
Samspel
Sociokulturellt pe
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV