• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rosa & Blå

Abstract
Abstrakt Behandlar pedagoger i svenska skolan flickor och pojkar olika? Från förskoleklass upp till årskurs 9 har eleverna krav på att gå i skolan och pedagoger har ett stort inflytande på hur barn uppfattar sig själva och människor runt omkring. Genus är vår utgångspunkt i detta examensarbete, vi vill undersöka hur flickor och pojkar bemöts av pedagogerna. Behandlas man olika på grund av sitt kön och är detta medvetet eller omedvetet. Vi vill även undersöka hur pedagogerna arbetar för att påverka de traditionella könsrollerna samt om de finns några hinder eller möjligheter att arbete med genus i fritidshemmet. Vi har intervjuat totalt sex pedagoger. Resultatet visar att de finns en medvetenhet hos pedagogerna och de tänker på hur de bemöter flickor och pojkar och strävar efter att alla ska behandlas lika, men dock kan en del sitta i ryggmärgen som pedagogerna inte tänker på. Därför är det viktigt att man granskar sig själv men även detta såg pedagogerna som ett hinder. Det finns också en risk att det inte hinns med eftersom barngrupperna är för stora.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40899
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40899_1.pdf (834.3Kb)
Date
2015
Author
Mohamadi, Naweed
Keywords
Genus
tradition
värderingar
könsroller
pedagog
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV