Rosa & Blå
Sammanfattning
Abstrakt
Behandlar pedagoger i svenska skolan flickor och pojkar olika? Från förskoleklass upp till
årskurs 9 har eleverna krav på att gå i skolan och pedagoger har ett stort inflytande på hur
barn uppfattar sig själva och människor runt omkring. Genus är vår utgångspunkt i detta
examensarbete, vi vill undersöka hur flickor och pojkar bemöts av pedagogerna. Behandlas
man olika på grund av sitt kön och är detta medvetet eller omedvetet. Vi vill även undersöka
hur pedagogerna arbetar för att påverka de traditionella könsrollerna samt om de finns några
hinder eller möjligheter att arbete med genus i fritidshemmet. Vi har intervjuat totalt sex
pedagoger.
Resultatet visar att de finns en medvetenhet hos pedagogerna och de tänker på hur de bemöter
flickor och pojkar och strävar efter att alla ska behandlas lika, men dock kan en del sitta i
ryggmärgen som pedagogerna inte tänker på. Därför är det viktigt att man granskar sig själv
men även detta såg pedagogerna som ett hinder. Det finns också en risk att det inte hinns med
eftersom barngrupperna är för stora.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Mohamadi, Naweed
Nyckelord
Genus
tradition
värderingar
könsroller
pedagog
Språk
sv