"Kan du göra på något annat sätt eller kan du kanske bygga ännu större?" Förskollärares beskrivningar av deras arbetssätt med teknik i byggaktiviteter
Sammanfattning
Min studie baserades på ett aktionsforskningsarbete i förskolan. Mer specifikt observerade jag
hur barn deltog i lärarledda rörelselekar och vilket lärande som gjordes möjligt i rörelselekarna.
Min teoretiska anknytning utgick från ett sociokulturellt perspektiv och jag använde mig både
av begrepp som mediering, kulturella redskap och appropriering.
Studien var upplagd på fyra veckors tid och jag var på förskolan en timme i veckan och
studerade barnen under lekövningarnas gång. Jag var intresserad om det gick att se resultat på
denna korta tid. Hjälpmedel för att dokumentera barnens rörelseutveckling var videokamera.
Undersökningens syfte var att bedöma vilket lärande som gjordes möjligt och hur barnen tog
till sig instruktioner kring lärarledda rörelselekar. Resultaten av denna undersökning visar att
barnen använde språket och rörelser för att både förmedla och kommunicera med varandra.
Antingen härmade de varandra, pedagogen eller hittade på egna rörelser. Detta blev synligt då
videomaterialet studerades. Materialet visade att barnen approprierade de verktyg jag gav dem,
och vidare utvecklades barnens självkänsla och de vågade ta för sig mer i leken.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Karlsson, Cecilia
Nyckelord
Teknik
förskola
byggaktiviteter
arbetssätt
stö
Språk
sv