Coola tjejer & sockersöta pojkar - En studie kring hur förskollärare talar om traditionella könsroller och könsmönster.
Sammanfattning
Abstract
Ett av uppdragen i förskolans läroplan är att motverka traditionella könsroller och könsmönster
samt att alla barn, oavsett kön, ska ha lika möjligheter och förutsättningar utan begränsningar
utifrån stereotypa könsroller. Vårt syfte med denna uppsats är att studera hur förskollärare talar om
och förhåller sig till ovanstående uppdrag. Vi har använt oss av kvalitativa samtalsintervjuer med
sex stycken förskollärare på två olika förskolor i två olika kommuner. Vi turades om att vara den
som intervjuade vid de olika tillfällena, men båda två var närvarande vid alla tillfällen. Vi använde
oss utav en smartphone med ljudupptagning vid intervjutillfällena och sedan transkriberade vi
intervjuerna noggrant. Därefter analyserade vi tillsammans de transkriberade intervjuerna och förde
diskussioner sinsemellan. Vår resultatdel är baserad på de intervjufrågor vi ställde samt de svar vi
fick, som vi också återkopplat till tidigare forskning och teoretisk anknytning samt våra egna tankar
och funderingar. Det som framgår av vårt resultat är att samtliga informanter upplever sig ha en god
förståelse och kunskap kring traditionella könsroller och könsmönster samt hur man kan motverka
dessa. Men det framgår även en paradoxal aspekt angående huruvida förskollärare anser sig
medvetna men omedvetet faktiskt förstärker traditionella könsroller och könsmönster i sitt tal och
tänk. I detta arbete vill vi sammanställa våra erfarenheter för att kanske få en mer tydlig bild av hur
de som är verksamma i förskolan ser på genus, kön och deras egen delaktighet i konstruktionen och
utformningen av dessa. Intervjuer med förskollärare i relation till tidigare forskning utgör grunden
för detta arbete och har gett oss en inblick i informanternas perspektiv på traditionella könsroller
och könsmönster samt hur de anser att man bör motverka dessa i förskolan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
My, Selin
Nyckelord
Stereotyp
könsroller
könsmönster
genus
kön
mo
Språk
sv