Reflektioner kring genuspedagogik - från teori till praktik. En kvalitativ intervjustudie med tre pedagoger. Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Abstract
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur tre pedagoger, verksamma i
genusinriktade förskolor, reflekterar kring genus i förskolan. Specifikt inriktar vi oss på hur
pedagogerna exemplifierar situationer i förskolans verksamhet där genus synliggörs. I arbetet
redovisar vi hur pedagogerna förhåller sig till genusuppdraget i lpfö98 och huruvida deras
strategier överensstämmer med aktuell genusforskning.Vårt empiriska underlag består av tre
kvalitativa intervjuer med pedagoger som är verksamma i förskolor som profilerar sig som
genusinriktade.
Resultatet visar att läroplanscitatet ”motverka traditionella könsmönster och könsroller”
(Skolverket, 010, s.5) är oerhört komplext och tolkas på varierande vis av intervjudeltagarna.
Betydelsefulla faktorer i genusarbetet anses vara: kunskap om genus, strategier om material
och den pedagogiska rollens påverkan. Samtliga intervjudeltagare använder sig av strategierna
kompensatorisk- respektive genusneutral pedagogik i både den fysiska- och sociala miljön.
Resultatet påvisar att pedagogernas språk har stor betydelse för barns uppfattning av sin
könsidentitet och att de pedagogiska strategierna frekvent tenderar att befästa manligheten
som norm.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Lennermo, Sara
Keywords
Feministisk poststrukturalism
förskollärare
genu
Language
sv