dc.contributor.author | Lennermo, Sara | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:54:02Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:54:02Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40906 | |
dc.description.abstract | Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur tre pedagoger, verksamma i
genusinriktade förskolor, reflekterar kring genus i förskolan. Specifikt inriktar vi oss på hur
pedagogerna exemplifierar situationer i förskolans verksamhet där genus synliggörs. I arbetet
redovisar vi hur pedagogerna förhåller sig till genusuppdraget i lpfö98 och huruvida deras
strategier överensstämmer med aktuell genusforskning.Vårt empiriska underlag består av tre
kvalitativa intervjuer med pedagoger som är verksamma i förskolor som profilerar sig som
genusinriktade.
Resultatet visar att läroplanscitatet ”motverka traditionella könsmönster och könsroller”
(Skolverket, 010, s.5) är oerhört komplext och tolkas på varierande vis av intervjudeltagarna.
Betydelsefulla faktorer i genusarbetet anses vara: kunskap om genus, strategier om material
och den pedagogiska rollens påverkan. Samtliga intervjudeltagare använder sig av strategierna
kompensatorisk- respektive genusneutral pedagogik i både den fysiska- och sociala miljön.
Resultatet påvisar att pedagogernas språk har stor betydelse för barns uppfattning av sin
könsidentitet och att de pedagogiska strategierna frekvent tenderar att befästa manligheten
som norm. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Feministisk poststrukturalism | sv |
dc.subject | förskollärare | sv |
dc.subject | genu | sv |
dc.title | Reflektioner kring genuspedagogik - från teori till praktik. En kvalitativ intervjustudie med tre pedagoger. Uppsats/Examensarbete: 15 hp | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |