Show simple item record

dc.contributor.authorLennermo, Sarasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:02Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:02Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40906
dc.description.abstractSyftet med detta examensarbete är att undersöka hur tre pedagoger, verksamma i genusinriktade förskolor, reflekterar kring genus i förskolan. Specifikt inriktar vi oss på hur pedagogerna exemplifierar situationer i förskolans verksamhet där genus synliggörs. I arbetet redovisar vi hur pedagogerna förhåller sig till genusuppdraget i lpfö98 och huruvida deras strategier överensstämmer med aktuell genusforskning.Vårt empiriska underlag består av tre kvalitativa intervjuer med pedagoger som är verksamma i förskolor som profilerar sig som genusinriktade. Resultatet visar att läroplanscitatet ”motverka traditionella könsmönster och könsroller” (Skolverket, 010, s.5) är oerhört komplext och tolkas på varierande vis av intervjudeltagarna. Betydelsefulla faktorer i genusarbetet anses vara: kunskap om genus, strategier om material och den pedagogiska rollens påverkan. Samtliga intervjudeltagare använder sig av strategierna kompensatorisk- respektive genusneutral pedagogik i både den fysiska- och sociala miljön. Resultatet påvisar att pedagogernas språk har stor betydelse för barns uppfattning av sin könsidentitet och att de pedagogiska strategierna frekvent tenderar att befästa manligheten som norm.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFeministisk poststrukturalismsv
dc.subjectförskolläraresv
dc.subjectgenusv
dc.titleReflektioner kring genuspedagogik - från teori till praktik. En kvalitativ intervjustudie med tre pedagoger. Uppsats/Examensarbete: 15 hpsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record