Här är det jag som bestämmer! Flickors maktagerande i den fria leken på förskolan.
Abstract
Syftet med vår studie är att observera flickors maktagerande i förskolan, i den fria leken där både
flickor och pojkar medverkar, utifrån ett sociokulturellt perspektiv och se hur de använder sig av
kommunikationen för att upprätthålla sin maktposition. Hur synliggörs maktpositionerna i den
fria leken för flickor? Vi valde att observera flickor i den fria leken på en förskola för att se om
det finns några mönster i deras agerande i leken och vi utförde nio stycken observationer och
valde att analysera fyra stycken av dem. Utifrån våra fyra valda observationer har vi kommit
fram till att flickor främst använder sig av kommunikation för att upprätthålla förskolans regler
och på så sätt få tillgång till makten i den fria leken. Tidigare forskning har visat på att leken har
en oerhörd betydelse för barnens utveckling, där det ges en chans till att bearbeta intryck och
erfarenheter. Makten i de fria leken har främst studerats utifrån pojkar eller barn i allmänhet,
men vi har valt att enbart studera flickornas maktagerande för att ta reda på flickornas
maktposition.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Ahlström, David
Keywords
Flickor
Förskola
Kommunikation
Lek
Makt
Ålder
Language
sv