• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Här är det jag som bestämmer! Flickors maktagerande i den fria leken på förskolan.

Abstract
Syftet med vår studie är att observera flickors maktagerande i förskolan, i den fria leken där både flickor och pojkar medverkar, utifrån ett sociokulturellt perspektiv och se hur de använder sig av kommunikationen för att upprätthålla sin maktposition. Hur synliggörs maktpositionerna i den fria leken för flickor? Vi valde att observera flickor i den fria leken på en förskola för att se om det finns några mönster i deras agerande i leken och vi utförde nio stycken observationer och valde att analysera fyra stycken av dem. Utifrån våra fyra valda observationer har vi kommit fram till att flickor främst använder sig av kommunikation för att upprätthålla förskolans regler och på så sätt få tillgång till makten i den fria leken. Tidigare forskning har visat på att leken har en oerhörd betydelse för barnens utveckling, där det ges en chans till att bearbeta intryck och erfarenheter. Makten i de fria leken har främst studerats utifrån pojkar eller barn i allmänhet, men vi har valt att enbart studera flickornas maktagerande för att ta reda på flickornas maktposition.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40908
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40908_1.pdf (499.3Kb)
Date
2015
Author
Ahlström, David
Keywords
Flickor
Förskola
Kommunikation
Lek
Makt
Ålder
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV