Show simple item record

dc.contributor.authorAhlström, Davidsv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:58Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:58Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40908
dc.description.abstractSyftet med vår studie är att observera flickors maktagerande i förskolan, i den fria leken där både flickor och pojkar medverkar, utifrån ett sociokulturellt perspektiv och se hur de använder sig av kommunikationen för att upprätthålla sin maktposition. Hur synliggörs maktpositionerna i den fria leken för flickor? Vi valde att observera flickor i den fria leken på en förskola för att se om det finns några mönster i deras agerande i leken och vi utförde nio stycken observationer och valde att analysera fyra stycken av dem. Utifrån våra fyra valda observationer har vi kommit fram till att flickor främst använder sig av kommunikation för att upprätthålla förskolans regler och på så sätt få tillgång till makten i den fria leken. Tidigare forskning har visat på att leken har en oerhörd betydelse för barnens utveckling, där det ges en chans till att bearbeta intryck och erfarenheter. Makten i de fria leken har främst studerats utifrån pojkar eller barn i allmänhet, men vi har valt att enbart studera flickornas maktagerande för att ta reda på flickornas maktposition.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFlickorsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectKommunikationsv
dc.subjectLeksv
dc.subjectMaktsv
dc.subjectÅldersv
dc.titleHär är det jag som bestämmer! Flickors maktagerande i den fria leken på förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record