• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Möten mellan pedagoger och barn. Pedagogers tankar kring möten med de yngsta barnen i förskolan som ännu inte har ett utvecklat verbalt språk.

Sammanfattning
Abstract Syftet med det här arbetet är att synliggöra både förskollärare och barnskötares upplevelser kring mötet mellan dem och de mindre barnen i förskolan som ännu inte utvecklat ett verbalt språk. Vårt intresse ligger i att höra deras åsikter om vad som enligt dem skapar ett gott möte och vilken betydelse det kan ha för både dem och barnen. Vi vill höra förskollärare och barnskötares resonemang kring deras egna roll samt om de anser att deras barnsyn har någon betydelse för mötet. Vi vill också veta hur pedagogerna upplever den tysta kommunikationens betydelse och vad som kännetecknar ett gott möte enligt dem. Vi utgår från det sociokulturella perspektivet i vårt arbete. Vi har valt att göra intervjuer på en förskola utanför Göteborg. Det är sammanlagt två barnskötare och fyra förskollärare som deltar i våra intervjuer och de jobbar på förskolans två småbarnsavdelningar. De ansåg att den tysta kommunikationen och kroppspråket var två ledande faktorer i mötet med de ickeverbala barnen men också hur viktigt det är att använda språket trots att barnen inte kan svara tillbaka. Genom att de talar med barnen ofta och mycket berikar de barnens språkutveckling. De ansåg också att tidspress, stress och dålig miljö kan påverka mötet negativt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40911
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40911_1.pdf (1.215Mb)
Datum
2015
Författare
Pettersson, Ida
Nyckelord
Barnsyn
förskola
ickeverbal kommunikation
möten
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV