dc.contributor.author | Pettersson, Ida | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:54:01Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:54:01Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40911 | |
dc.description.abstract | Abstract
Syftet med det här arbetet är att synliggöra både förskollärare och barnskötares upplevelser
kring mötet mellan dem och de mindre barnen i förskolan som ännu inte utvecklat ett verbalt
språk. Vårt intresse ligger i att höra deras åsikter om vad som enligt dem skapar ett gott möte
och vilken betydelse det kan ha för både dem och barnen. Vi vill höra förskollärare och
barnskötares resonemang kring deras egna roll samt om de anser att deras barnsyn har någon
betydelse för mötet. Vi vill också veta hur pedagogerna upplever den tysta
kommunikationens betydelse och vad som kännetecknar ett gott möte enligt dem. Vi utgår
från det sociokulturella perspektivet i vårt arbete.
Vi har valt att göra intervjuer på en förskola utanför Göteborg. Det är sammanlagt två
barnskötare och fyra förskollärare som deltar i våra intervjuer och de jobbar på förskolans två
småbarnsavdelningar. De ansåg att den tysta kommunikationen och kroppspråket var två
ledande faktorer i mötet med de ickeverbala barnen men också hur viktigt det är att använda
språket trots att barnen inte kan svara tillbaka. Genom att de talar med barnen ofta och
mycket berikar de barnens språkutveckling. De ansåg också att tidspress, stress och dålig
miljö kan påverka mötet negativt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Barnsyn | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | ickeverbal kommunikation | sv |
dc.subject | möten | sv |
dc.title | Möten mellan pedagoger och barn. Pedagogers tankar kring möten med de yngsta barnen i förskolan som ännu inte har ett utvecklat verbalt språk. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |