Kommunikationens betydelse för samarbetsklimatet - I förskolans arbetslag
Abstract
Bakgrund: Valet av ämne grundar sig i att vi båda har ett intresse för hur människor väljer att
kommunicera med varandra i olika situationer. Vi har tidigare i utbildningen haft en kurs om
ämnet konflikthantering som gav oss ett stort intresse att fortsätta fördjupa oss i ämnet. Vi har
uppmärksammat konflikter som ett vanligt förekommande problem i förskolans arbetslag som
inte alltid tas upp för diskussion. Genom att problematisera pedagogers samarbete och
kommunikation i arbetslaget vill vi synliggöra eventuella brister alternativt
utvecklingsmöjligheter i verksamheten. Vi vill se närmare på om det finns ett öppet klimat på
förskolan där det är tillåtet att reflektera över allas olika synpunkter.
Syfte: Syftet med vår studie är att nå en fördjupad förståelse för faktorer som påverkar
arbetsklimatet i arbetslag inom förskolan, särskilt vad gäller kommunikationens roll i
förhållande till konflikthantering.
Metod: Vi har gjort en mindre empirisk studie som innebär att vi systematiskt har undersökt
ett möjligt problem genom att intervjua sju pedagoger och använda oss av ett par begränsade
frågeställningar. Studien handlar om att kvalitativt undersöka pedagogers förhållningssätt till
arbetslagets kommunikation, mer bestämt hantering av konflikter i förskolemiljön.
Resultat: Samtliga intervjuade pedagoger på förskolorna såg på begreppet konflikt som en
situation där man har olika åsikter om något samt att den generella uppfattningen av
kommunikationen i respektive arbetslag var att den varken var bra eller dålig. Däremot skiljde
sig uppfattningarna om konsekvenserna av konflikter. Pedagogerna tog bland annat upp
tidsbristen som en möjlig orsak till dålig stämning i arbetslagen. Utifrån resultatet uppfattade
flertalet av de intervjuade pedagogerna såg sig själva som bra på att kommunicera. Åsikterna
om konstruktiv kritik framställdes som en möjlighet för pedagogerna att utvecklas medan
obefogad kritik inte var uppskattat och kunde ha motsatt effekt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Öst, Julia
Keywords
Konflikthantering
kommunikation
samarbetsklimat,
Language
sv