• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikationens betydelse för samarbetsklimatet - I förskolans arbetslag

Sammanfattning
Bakgrund: Valet av ämne grundar sig i att vi båda har ett intresse för hur människor väljer att kommunicera med varandra i olika situationer. Vi har tidigare i utbildningen haft en kurs om ämnet konflikthantering som gav oss ett stort intresse att fortsätta fördjupa oss i ämnet. Vi har uppmärksammat konflikter som ett vanligt förekommande problem i förskolans arbetslag som inte alltid tas upp för diskussion. Genom att problematisera pedagogers samarbete och kommunikation i arbetslaget vill vi synliggöra eventuella brister alternativt utvecklingsmöjligheter i verksamheten. Vi vill se närmare på om det finns ett öppet klimat på förskolan där det är tillåtet att reflektera över allas olika synpunkter. Syfte: Syftet med vår studie är att nå en fördjupad förståelse för faktorer som påverkar arbetsklimatet i arbetslag inom förskolan, särskilt vad gäller kommunikationens roll i förhållande till konflikthantering. Metod: Vi har gjort en mindre empirisk studie som innebär att vi systematiskt har undersökt ett möjligt problem genom att intervjua sju pedagoger och använda oss av ett par begränsade frågeställningar. Studien handlar om att kvalitativt undersöka pedagogers förhållningssätt till arbetslagets kommunikation, mer bestämt hantering av konflikter i förskolemiljön. Resultat: Samtliga intervjuade pedagoger på förskolorna såg på begreppet konflikt som en situation där man har olika åsikter om något samt att den generella uppfattningen av kommunikationen i respektive arbetslag var att den varken var bra eller dålig. Däremot skiljde sig uppfattningarna om konsekvenserna av konflikter. Pedagogerna tog bland annat upp tidsbristen som en möjlig orsak till dålig stämning i arbetslagen. Utifrån resultatet uppfattade flertalet av de intervjuade pedagogerna såg sig själva som bra på att kommunicera. Åsikterna om konstruktiv kritik framställdes som en möjlighet för pedagogerna att utvecklas medan obefogad kritik inte var uppskattat och kunde ha motsatt effekt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40912
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40912_1.pdf (693.6Kb)
Datum
2015
Författare
Öst, Julia
Nyckelord
Konflikthantering
kommunikation
samarbetsklimat,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV