Spiderman och Hello Kitty vill jag ha! - En studie om att integrera populärkultur i förskolan.
Abstract
Abstract
I detta examensarbete undersöker vi vilken inverkan populärkulturella karaktärer kan ha i
förskolans verksamhet. Studien synliggör vikten av att se till barnens intressen och
erfarenheter. Det för att kunna tillgodose dessa intressen i lärandesyfte snarare än att begränsa
dem i förskolan. Utgångspunkten för studien är följande frågeställningar: Hur kan barns
tidigare erfarenheter och intressen kring populärkulturella karaktärer inverka på deras samtal
och samspel? På vilket sätt skapas begränsningar och möjligheter för barnen av de
populärkulturella karaktärernas färdiga koncept? Vilken betydelse har pedagogens
förhållningsätt för hur populärkulturella karaktärer kan används i verksamheten samt hur kan
kunskaperna kring dessa användas som stöd för barns lärande?
Observationerna är genomförda med hjälp av strukturerade samtal i fyra planerade aktiviteter,
där syftet var att synliggöra barnens relationer till och förståelser av de populärkulturella
karaktärer och lärandemöjligheter utifrån dessa. Materialet är insamlat med hjälp av
videokamera, ljudinspelningar och minnesanteckningar.
Studien vilar på en sociokulturell teori om hur barns lärande står i relation till samspel och
samtal och har fokus på hur barnen tillsammans kan gå vidare i sitt lärande. Resultatet av
studien visar att barnen motiveras till att delta i samspelet och samtalen när deras intressen tas
tillvara och uppmärksammas. I samtalen tar barnen stöd av sina erfarenheter kring de
populärkulturella karaktärerna för att bygga nya kunskaper tillsammans med andra.
Ett av studiens resultat är hur barns motivation ökar när deras intressen initieras som ingång
till de olika aktiviteterna. Studien synliggör att populärkulturen inverkar på barns
kommunikativa engagemang men även att pedagogen har en betydelsefull roll för att främja
lärande. Genom att möta barnens erfarenhetsvärld och se deras intresse som en tillgång skapas
förutsättningar till lärande av flera slag. Denna studie synliggör några av dessa aspekter
däribland: problemlösning, språkutveckling, värderingsförmåga och samarbetsförmåga.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Hedlund, Anna
Keywords
Förskola
samspel
samtal
leksaker
barnkultur
p
Language
sv