Show simple item record

dc.contributor.authorHedlund, Annasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:56Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:56Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40916
dc.description.abstractAbstract I detta examensarbete undersöker vi vilken inverkan populärkulturella karaktärer kan ha i förskolans verksamhet. Studien synliggör vikten av att se till barnens intressen och erfarenheter. Det för att kunna tillgodose dessa intressen i lärandesyfte snarare än att begränsa dem i förskolan. Utgångspunkten för studien är följande frågeställningar: Hur kan barns tidigare erfarenheter och intressen kring populärkulturella karaktärer inverka på deras samtal och samspel? På vilket sätt skapas begränsningar och möjligheter för barnen av de populärkulturella karaktärernas färdiga koncept? Vilken betydelse har pedagogens förhållningsätt för hur populärkulturella karaktärer kan används i verksamheten samt hur kan kunskaperna kring dessa användas som stöd för barns lärande? Observationerna är genomförda med hjälp av strukturerade samtal i fyra planerade aktiviteter, där syftet var att synliggöra barnens relationer till och förståelser av de populärkulturella karaktärer och lärandemöjligheter utifrån dessa. Materialet är insamlat med hjälp av videokamera, ljudinspelningar och minnesanteckningar. Studien vilar på en sociokulturell teori om hur barns lärande står i relation till samspel och samtal och har fokus på hur barnen tillsammans kan gå vidare i sitt lärande. Resultatet av studien visar att barnen motiveras till att delta i samspelet och samtalen när deras intressen tas tillvara och uppmärksammas. I samtalen tar barnen stöd av sina erfarenheter kring de populärkulturella karaktärerna för att bygga nya kunskaper tillsammans med andra. Ett av studiens resultat är hur barns motivation ökar när deras intressen initieras som ingång till de olika aktiviteterna. Studien synliggör att populärkulturen inverkar på barns kommunikativa engagemang men även att pedagogen har en betydelsefull roll för att främja lärande. Genom att möta barnens erfarenhetsvärld och se deras intresse som en tillgång skapas förutsättningar till lärande av flera slag. Denna studie synliggör några av dessa aspekter däribland: problemlösning, språkutveckling, värderingsförmåga och samarbetsförmåga.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectsamspelsv
dc.subjectsamtalsv
dc.subjectleksakersv
dc.subjectbarnkultursv
dc.subjectpsv
dc.titleSpiderman och Hello Kitty vill jag ha! - En studie om att integrera populärkultur i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record