• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan

Abstract
Sammanfattning Syftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande som möjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har vi uppmärksammat att spel ofta upplevs som en lustfylld aktivitet som uppmuntrar till samspel mellan barnen. Matematiken blir framträdande i dessa situationer, eftersom många spel kräver en grundläggande förståelse för antal och räkning, vilket var något vi uppfattade behövdes undersökas vidare. I studien förväntade vi oss få svar på vilka möjligheter till utvidgad taluppfattning som framträdde samt hur barnen stöttade varandras matematiklärande i de olika spelen. Beskriven studie är kvalitativ i vilken vi med hjälp av videokamera har dokumenterat tre barns samspel vid tre olika speltillfällen i en förskola. Barnen var mellan fyra till fem år. Under observationstillfället medverkade vi som deltagande observatörer. Vid analys av studiens insamlade material, har sociokulturell teori använts samt relevanta begrepp inom taluppfattning, vilka är Gelman och Gallistel principer för räknandets idé och subitizing. Undersökningens resultat visar att valet av spel var av stor vikt för vilket lärande inom taluppfattning som möjliggjordes, samt för vilken typ av kommunikation och stöttning som skapades mellan barnen. De matematiska begreppen framträdde under spelsessionerna, dock problematiserade barnen dem i olika utsträckning. Graden av stöttning skiljde sig även åt mellan spelen, beroende av spelets svårighetsgrad och en vilja hos barnen att upprätthålla spelets flyt. Barnen stöttade varandra både visuellt och verbalt genom spelsessionerna. Ibland korrigerade de dock varandras spelfel utan motivering.Vår förhoppning är att denna studie uppmuntrar pedagoger till att använda spel i ett lärandesyfte samt inspirerar till fortsatt forskning inom fältet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40921
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40921_1.pdf (3.156Mb)
Date
2015
Author
Helin, Sara
Keywords
förskola
matematik
samspel
sociokulturellt pers
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV