Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn
Abstract
Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn är en empirisk studie om hur
pedagoger och barnskötare arbetar med olika material och metoder för att utveckla
språket. I studiens resultat användes semistrukturerade intervjuer med hjälp av
ljudinspelningar och observationer som utgick ifrån en mall. Intervjuerna genomfördes
med fem pedagoger och en barnskötare. Två av pedagogerna och en barnskötare arbetade
på avdelningen för stora barn i åldern tre till fem, resterande intervjupersoner arbetade på
småbarnsavdelningen det vill säga barn i åldern ett till tre. Syftet med studien är att
undersöka skillnader och/eller likheter mellan pedagogernas och barnskötarens arbetssätt
på en förskola i ett mångkulturellt område i Göteborg. I studien utgick vi ifrån den
sociokulturella teorin och den interkulturella teorin. I bakgrund och teoretisk anknytning
presenteras olika teorier och lagrum samt modeller som används för att analysera studiens
resultat. I resultatet framkommer det bland annat att respondenternas tankar om arbetet är
att det är spännande men utmanande att arbeta med nyanlända barns språkutveckling.
Slutsatserna som framkommit i studien är bland annat att respondenterna upplever i
verksamheten att föräldrarna har högre förväntningar på dem än vad förskolechefen har.
En annan slutsats är att det krävs mycket resurser för att kunna hjälpa barnen i den
språkliga utvecklingen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Halawi, Nadia
Keywords
flerspråkighet
förskola
pedagogers och barnsköta
Language
sv