• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn

Abstract
Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn är en empirisk studie om hur pedagoger och barnskötare arbetar med olika material och metoder för att utveckla språket. I studiens resultat användes semistrukturerade intervjuer med hjälp av ljudinspelningar och observationer som utgick ifrån en mall. Intervjuerna genomfördes med fem pedagoger och en barnskötare. Två av pedagogerna och en barnskötare arbetade på avdelningen för stora barn i åldern tre till fem, resterande intervjupersoner arbetade på småbarnsavdelningen det vill säga barn i åldern ett till tre. Syftet med studien är att undersöka skillnader och/eller likheter mellan pedagogernas och barnskötarens arbetssätt på en förskola i ett mångkulturellt område i Göteborg. I studien utgick vi ifrån den sociokulturella teorin och den interkulturella teorin. I bakgrund och teoretisk anknytning presenteras olika teorier och lagrum samt modeller som används för att analysera studiens resultat. I resultatet framkommer det bland annat att respondenternas tankar om arbetet är att det är spännande men utmanande att arbeta med nyanlända barns språkutveckling. Slutsatserna som framkommit i studien är bland annat att respondenterna upplever i verksamheten att föräldrarna har högre förväntningar på dem än vad förskolechefen har. En annan slutsats är att det krävs mycket resurser för att kunna hjälpa barnen i den språkliga utvecklingen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40923
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40923_1.pdf (874.7Kb)
Date
2015
Author
Halawi, Nadia
Keywords
flerspråkighet
förskola
pedagogers och barnsköta
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV