Show simple item record

dc.contributor.authorHalawi, Nadiasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:02Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:02Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40923
dc.description.abstractAtt arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn är en empirisk studie om hur pedagoger och barnskötare arbetar med olika material och metoder för att utveckla språket. I studiens resultat användes semistrukturerade intervjuer med hjälp av ljudinspelningar och observationer som utgick ifrån en mall. Intervjuerna genomfördes med fem pedagoger och en barnskötare. Två av pedagogerna och en barnskötare arbetade på avdelningen för stora barn i åldern tre till fem, resterande intervjupersoner arbetade på småbarnsavdelningen det vill säga barn i åldern ett till tre. Syftet med studien är att undersöka skillnader och/eller likheter mellan pedagogernas och barnskötarens arbetssätt på en förskola i ett mångkulturellt område i Göteborg. I studien utgick vi ifrån den sociokulturella teorin och den interkulturella teorin. I bakgrund och teoretisk anknytning presenteras olika teorier och lagrum samt modeller som används för att analysera studiens resultat. I resultatet framkommer det bland annat att respondenternas tankar om arbetet är att det är spännande men utmanande att arbeta med nyanlända barns språkutveckling. Slutsatserna som framkommit i studien är bland annat att respondenterna upplever i verksamheten att föräldrarna har högre förväntningar på dem än vad förskolechefen har. En annan slutsats är att det krävs mycket resurser för att kunna hjälpa barnen i den språkliga utvecklingen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectflerspråkighetsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectpedagogers och barnskötasv
dc.titleAtt arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barnsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record