dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med beskriven studie, var att ta reda på hur en svensk förskola i södra Thailand
arbetar med kvalitetsarbete och dennas betydelse för verksamheten. Studiens
forskningsfrågor är: Hur dokumenterar man för att säkerställa en bra kvalitet på en
svensk förskola utomlands där barnen deltar under en begränsad tid? Hur arbetar
pedagogerna för att kvalitetssäkra barnens lärande?
Föreliggande studie är kvalitativ och både intervjuer och observationer har använts
som empiriska redskap. Intervjuer genomfördes med förskolläraren, rektorn, tre
föräldrar och fyra barn. Dessutom observerades förskollärarens arbete i verksamheten,
och då hur hon arbetade med dokumentation samt uppföljning och utveckling av
dokumentationen.
Det sociokulturella perspektivet har använts i genomförd studie och därigenom de
teoretiska tankarna ur Lev Vygotskijs teorisystem. Framför allt gäller detta tanken om
att barn och även vuxna lär i sampel med andra och genom användning av kulturella
redskap där språket är ett av redskapen (Johansson, 01). Ett annat redskap ur
Vygotskijs teorisystem som använts i studien är reflektion och att reflektera
tillsammans.
Resultatet visar att både rektor och förskollärare var tydliga med att dokumentation,
för att säkerhetsställa en bra kvalitet för barnen, inte var genomförbar. De ansåg att
dokumentationen skulle innebära alldeles för mycket pappersarbete och att ett sådant
arbete inte skulle ha någon betydelse för verksamheten där både pedagoger och barn
kommer och går. Den dokumentation som fanns att tillgå var varje barns portfolio.
Dessa togs hem, utan att användas för fortsatt pedagogisk arbete med utgångspunkt i
barnets förmågor och kunskaper och kan därför inte ses som dokumentation för det
enskilda barnets utveckling och lärande. Därav följer resultatet, att man på förskolan
inte har någon metod för att kvalitetssäkra barnens lärande. | sv |