Show simple item record

dc.contributor.authorAlvefelt, Jessicasv
dc.contributor.authorStrecker, Sofiasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:03Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:03Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40928
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med beskriven studie, var att ta reda på hur en svensk förskola i södra Thailand arbetar med kvalitetsarbete och dennas betydelse för verksamheten. Studiens forskningsfrågor är: Hur dokumenterar man för att säkerställa en bra kvalitet på en svensk förskola utomlands där barnen deltar under en begränsad tid? Hur arbetar pedagogerna för att kvalitetssäkra barnens lärande? Föreliggande studie är kvalitativ och både intervjuer och observationer har använts som empiriska redskap. Intervjuer genomfördes med förskolläraren, rektorn, tre föräldrar och fyra barn. Dessutom observerades förskollärarens arbete i verksamheten, och då hur hon arbetade med dokumentation samt uppföljning och utveckling av dokumentationen. Det sociokulturella perspektivet har använts i genomförd studie och därigenom de teoretiska tankarna ur Lev Vygotskijs teorisystem. Framför allt gäller detta tanken om att barn och även vuxna lär i sampel med andra och genom användning av kulturella redskap där språket är ett av redskapen (Johansson, 01). Ett annat redskap ur Vygotskijs teorisystem som använts i studien är reflektion och att reflektera tillsammans. Resultatet visar att både rektor och förskollärare var tydliga med att dokumentation, för att säkerhetsställa en bra kvalitet för barnen, inte var genomförbar. De ansåg att dokumentationen skulle innebära alldeles för mycket pappersarbete och att ett sådant arbete inte skulle ha någon betydelse för verksamheten där både pedagoger och barn kommer och går. Den dokumentation som fanns att tillgå var varje barns portfolio. Dessa togs hem, utan att användas för fortsatt pedagogisk arbete med utgångspunkt i barnets förmågor och kunskaper och kan därför inte ses som dokumentation för det enskilda barnets utveckling och lärande. Därav följer resultatet, att man på förskolan inte har någon metod för att kvalitetssäkra barnens lärande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKvalitet Förskola Thailand Intervju Observationsv
dc.titleKvalitetsbegreppets betydelse för en svensk förskola i Thailandsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record