"Det är inte utomhuspedagogik, det är bara liksom fri lek ute." En fallstudie av två förskolors förutsättnigar för en meningsfull utevistelse
Abstract
Hur pedagogerna utnyttjar möjligheterna till pedagogiska aktiviteter är någonting vi upplevt
varierar från förskola till förskola. Syftet med studien var därför att ta reda på vilka faktorer
som påverkar barns möjligheter till en meningsfull utevistelse, samt hur dessa faktorer skiljer
sig mellan två förskolor. Genom en fallstudie har vi undersökt vilka faktorerna är, genom
intervjuer med pedagoger och förskolechefer samt enkäter till vårdnadshavarna. Med hjälp av
Bronfenbrenners utvecklingsekologiska perspektiv har vi analyserat det insamlade materialet
och försökt finna i vilka systemnivåer faktorerna finns. Systemen är Mikro, Meso, Exo och
Makro och beskriver hur barnets utveckling påverkas av allt från närmiljöerna de vistas i till
normer och värden i samhället. Resultatet visar att faktorerna finns i alla systemnivåer och att
de påverkar varandra. Några faktorer som vi fann var de vuxnas inställning och erfarenheter
av utevistelsen, vårdnadshavarnas ekonomiska förutsättningar att tillhandahålla barnen med
lämpliga kläder och förskolechefens pedagogiska ledning. Slutsatsen av studien är att de båda
förskolornas förutsättningar i närområdet skiljer sig åt och att det påverkar pedagogernas
inställning till att skapa en meningsfull utevistelse för barnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Törnqvist, Anna
Keywords
Utomhuspedagogik
Utevistelse
Utvecklingsekologis
Language
sv