• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det är inte utomhuspedagogik, det är bara liksom fri lek ute." En fallstudie av två förskolors förutsättnigar för en meningsfull utevistelse

Sammanfattning
Hur pedagogerna utnyttjar möjligheterna till pedagogiska aktiviteter är någonting vi upplevt varierar från förskola till förskola. Syftet med studien var därför att ta reda på vilka faktorer som påverkar barns möjligheter till en meningsfull utevistelse, samt hur dessa faktorer skiljer sig mellan två förskolor. Genom en fallstudie har vi undersökt vilka faktorerna är, genom intervjuer med pedagoger och förskolechefer samt enkäter till vårdnadshavarna. Med hjälp av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska perspektiv har vi analyserat det insamlade materialet och försökt finna i vilka systemnivåer faktorerna finns. Systemen är Mikro, Meso, Exo och Makro och beskriver hur barnets utveckling påverkas av allt från närmiljöerna de vistas i till normer och värden i samhället. Resultatet visar att faktorerna finns i alla systemnivåer och att de påverkar varandra. Några faktorer som vi fann var de vuxnas inställning och erfarenheter av utevistelsen, vårdnadshavarnas ekonomiska förutsättningar att tillhandahålla barnen med lämpliga kläder och förskolechefens pedagogiska ledning. Slutsatsen av studien är att de båda förskolornas förutsättningar i närområdet skiljer sig åt och att det påverkar pedagogernas inställning till att skapa en meningsfull utevistelse för barnen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40930
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40930_1.pdf (2.109Mb)
Datum
2015
Författare
Törnqvist, Anna
Nyckelord
Utomhuspedagogik
Utevistelse
Utvecklingsekologis
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV