Barns könsmönster i den fysiska aktiviteten på fritidshemmet
Abstract
Abstract
Syftet med studien är att undersöka vilka könsmönster som framkommer vid barns fysiska
aktiviteter. Vi vill även undersöka vilka tankar och upplevelser pedagogerna på fritidshemmet har
kring barns könsmönster och hur de arbetar med detta. Studien besvaras med följande
frågeställningar: Vilka könsmönster kan observeras i barns fysiska aktivitet under fritidshemmets
utevistelse? Vilka tankar och upplevelser har pedagogerna kring barns könsmönster? Hur arbetar
lärare i fritidshem med fysisk aktivitet i relation till könsmönster?
I studien redovisas både tidigare nationell och internationell forskning kring könsmönster i skola
och i fysisk aktivitet. Även en historisk tillbakablick redovisas för ge en bakgrund till en del
föreställningar som finns i dagens fritidshem, skola och samhälle.
Studien är genomförd med kvalitativ ansats då avsikten är att undersöka ett visst fenomen,
uppfattningar och tankar kring barns könsmönster i fysisk aktivitet. De metoder som används för att
svara på studiens syfte är observation av barn och pedagoger samt intervju av pedagoger på
fritidshemmet. Som teoretisk utgångspunkt har genusteori utifrån Raewyn Connell använts.
Resultatet i studien visar att traditionella könsmönster i barns fysiska aktivitet till stor grad gick att
observera med vissa undantag. Pedagogerna uttryckte den traditionella synen av könsmönster men
ansåg att det är en stereotyp bild och att det är viktigt att arbeta med att motverka att barn styrs av
förväntade könsmönster. Arbetet med könsmönster på fritidshemmet handlar till stor del att
pedagogerna själva är fysiskt aktiva, reflekterar över sina föreställningar och sitt förhållningssätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Barkhult, Maria
Keywords
Könsmönster
fysisk aktivitet
fritidshem
genuste
Language
sv