• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns könsmönster i den fysiska aktiviteten på fritidshemmet

Abstract
Abstract Syftet med studien är att undersöka vilka könsmönster som framkommer vid barns fysiska aktiviteter. Vi vill även undersöka vilka tankar och upplevelser pedagogerna på fritidshemmet har kring barns könsmönster och hur de arbetar med detta. Studien besvaras med följande frågeställningar: Vilka könsmönster kan observeras i barns fysiska aktivitet under fritidshemmets utevistelse? Vilka tankar och upplevelser har pedagogerna kring barns könsmönster? Hur arbetar lärare i fritidshem med fysisk aktivitet i relation till könsmönster? I studien redovisas både tidigare nationell och internationell forskning kring könsmönster i skola och i fysisk aktivitet. Även en historisk tillbakablick redovisas för ge en bakgrund till en del föreställningar som finns i dagens fritidshem, skola och samhälle. Studien är genomförd med kvalitativ ansats då avsikten är att undersöka ett visst fenomen, uppfattningar och tankar kring barns könsmönster i fysisk aktivitet. De metoder som används för att svara på studiens syfte är observation av barn och pedagoger samt intervju av pedagoger på fritidshemmet. Som teoretisk utgångspunkt har genusteori utifrån Raewyn Connell använts. Resultatet i studien visar att traditionella könsmönster i barns fysiska aktivitet till stor grad gick att observera med vissa undantag. Pedagogerna uttryckte den traditionella synen av könsmönster men ansåg att det är en stereotyp bild och att det är viktigt att arbeta med att motverka att barn styrs av förväntade könsmönster. Arbetet med könsmönster på fritidshemmet handlar till stor del att pedagogerna själva är fysiskt aktiva, reflekterar över sina föreställningar och sitt förhållningssätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40931
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40931_1.pdf (1.184Mb)
Date
2015
Author
Barkhult, Maria
Keywords
Könsmönster
fysisk aktivitet
fritidshem
genuste
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV