De leker ju självmant och leken är fantastisk!
dc.contributor.author | Gustafsson, Andreas | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:53:56Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:53:56Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40934 | |
dc.description.abstract | Anledningen till att vi valde att bedriva vår studie var för att vi ansåg att det finns mycket forskning om den fysiska aktiviteten men inte i relation till fritidshemmet. Vårt syfte var att beskriva fritidspedagogers uppfattningar om den fysiska aktiviteten på fritidshemmet. Våra frågeställningar delades upp i tre olika teman och utgick ifrån olika teorier. Första temat handlar om fritidspedagogers attityder till den fysiska aktiviteten och utgick ifrån habitusbegreppet. Andra frågan fokuserar på hur fritidspedagoger upplever sin roll i arbetet med fysisk aktivitet och utgick ifrån ett rollteoretiskt perspektiv. Sista temat inriktades på fritidspedagogernas beskrivning av det didaktiska tillvägagångssättet och grundades i didaktikens vad och varför. Som metod använde vi oss utav en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. För att analysera intervjuerna så utgick vi från en kvalitativ innehållsanalys för att få fram resultatet som vi sedan förde diskussion om relaterat till tidigare forskning och teori. Studiens resultat visade att användningen av den fysiska aktiviteten påverkas av fritidspedagogernas tidigare upplevelser. Fritidspedagogerna upplever sin roll som viktig i arbetet med fysisk aktivitet och påverkas av barns och föräldrars förväntningar men känner otydliga förväntningar från varandra inom arbetslaget. De använder även den fysiska aktiviteten i form av lek och utomhuspedagogik i det didaktiska tillvägagångssättet för att det medför positiva aspekter för barnen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Fritidshem | sv |
dc.subject | fritidspedagog | sv |
dc.subject | fysisk aktivitet | sv |
dc.title | De leker ju självmant och leken är fantastisk! | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |