Konflikthantering på fritidshemmet. En kvalitativ forskningsstudie om konflikthantering
Abstract
Studiens syfte var att undersöka fritidspedagogernas kunskap om konflikter, samt att den
kunskapen skulle få komma fram mer inom forskningen. Det finns inte så mycket forskning
gällande fritidspedagogers kunskap och arbete med konflikter, vilket blev vårt
problemområde. Vi besvarade våra frågeställningar med hjälp av metoden kvalitativa
intervjuer. Vi intervjuade sex fritidspedagoger på sex olika fritidshem och samtliga var
utbildade fritidspedagoger. Vår undersökning har synliggjort respondenternas utsagor om hur
de arbetar med konflikter. De frågeställningar som har besvarats i den här studien är: Hur
beskriver fritidspedagogerna sitt arbete med konflikter? Vilka likheter kan urskiljas mellan
fritidspedagogernas sätt att arbeta med konflikter?
Vi har enbart fokuserat på fritidspedagogernas beskrivningar av hur de arbetar med konflikter
på fritidshemmet. Ellmin (2008) hävdar att urartade konflikter kan leda till mobbning.
Däremot så har vi med hänsyn till den tidsram vi haft till vårt förfogande, valt att avgränsa oss
från att skriva om mobbning.
I den här studien presenterade vi svensk och internationell forskning. Vi har valt att använda
oss av Hakvoorts (2011) förklaringar av Cohens (2005) konfliktpyramid i vår analys.
Konfliktpyramiden behandlar fyra olika nivåer, vilka Hakvoort (2010) hävdar är förebygga,
hantera, hjälpa och stoppa. Vi har sorterat in respondenternas svar i den pyramiden och kunde
se vart fritidspedagogerna lade mest tyngd i deras arbete med konflikter. Resultatet visade att
samtliga fritidspedagoger arbetade med den förebyggande nivån allra mest. I det arbetet så
använde sig fritidspedagogerna av olika gruppstärkande övningar vilket hade som syfte att
främja samarbetsförmågan. Vidare använde sig fritidspedagogerna även av vuxenstyrda lekar
och aktiviteter samt någon form av samling för att få tillfälle att lära eleverna om
konflikthantering. Fritidspedagogerna beskrev även att de flesta av eleverna klarar att hantera
konflikter på egen hand. Eleverna använde sig då av de konfliktverktygen de fått av
fritidspedagogerna. Några av fritidspedagogerna använde sig också av dramaövningar för att
eleverna skulle få lära sig om hur man kan känna och tänka i olika konfliktsituationer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Johansson, Anna
Keywords
Konflikt
konflikthantering
Cohens konfliktpyrami
Language
sv