Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Annasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:01Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:01Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40935
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka fritidspedagogernas kunskap om konflikter, samt att den kunskapen skulle få komma fram mer inom forskningen. Det finns inte så mycket forskning gällande fritidspedagogers kunskap och arbete med konflikter, vilket blev vårt problemområde. Vi besvarade våra frågeställningar med hjälp av metoden kvalitativa intervjuer. Vi intervjuade sex fritidspedagoger på sex olika fritidshem och samtliga var utbildade fritidspedagoger. Vår undersökning har synliggjort respondenternas utsagor om hur de arbetar med konflikter. De frågeställningar som har besvarats i den här studien är: Hur beskriver fritidspedagogerna sitt arbete med konflikter? Vilka likheter kan urskiljas mellan fritidspedagogernas sätt att arbeta med konflikter? Vi har enbart fokuserat på fritidspedagogernas beskrivningar av hur de arbetar med konflikter på fritidshemmet. Ellmin (2008) hävdar att urartade konflikter kan leda till mobbning. Däremot så har vi med hänsyn till den tidsram vi haft till vårt förfogande, valt att avgränsa oss från att skriva om mobbning. I den här studien presenterade vi svensk och internationell forskning. Vi har valt att använda oss av Hakvoorts (2011) förklaringar av Cohens (2005) konfliktpyramid i vår analys. Konfliktpyramiden behandlar fyra olika nivåer, vilka Hakvoort (2010) hävdar är förebygga, hantera, hjälpa och stoppa. Vi har sorterat in respondenternas svar i den pyramiden och kunde se vart fritidspedagogerna lade mest tyngd i deras arbete med konflikter. Resultatet visade att samtliga fritidspedagoger arbetade med den förebyggande nivån allra mest. I det arbetet så använde sig fritidspedagogerna av olika gruppstärkande övningar vilket hade som syfte att främja samarbetsförmågan. Vidare använde sig fritidspedagogerna även av vuxenstyrda lekar och aktiviteter samt någon form av samling för att få tillfälle att lära eleverna om konflikthantering. Fritidspedagogerna beskrev även att de flesta av eleverna klarar att hantera konflikter på egen hand. Eleverna använde sig då av de konfliktverktygen de fått av fritidspedagogerna. Några av fritidspedagogerna använde sig också av dramaövningar för att eleverna skulle få lära sig om hur man kan känna och tänka i olika konfliktsituationer.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonfliktsv
dc.subjectkonflikthanteringsv
dc.subjectCohens konfliktpyramisv
dc.titleKonflikthantering på fritidshemmet. En kvalitativ forskningsstudie om konflikthanteringsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record