Makten över fritidshemmet - vem har makten? Fritidspedagoger, rektorer eller Skolverket?
Abstract
Abstract
Studiens syfte är att synliggöra hur olika aktörer inom skolväsendet, såsom Skolverket,
rektorer och fritidspedagoger förhåller sig till och tolkar läroplanens övergripande mål. Detta
är för att eventuellt kunna se vem som har makten över fritidshemmet. Vår frågeställning
består utav 3 frågor varav en är vår huvudsakliga problemformulering. Frågorna är följande:
Hur förhåller sig de olika aktörerna Skolverket, rektorer och fritidspedagoger till läroplanens
övergripande mål? Vilken inställning har fritidspedagoger och rektorer till läroplanen i
förhållande till fritidshemmet? Vem har den egentliga makten över fritidshemmet? Vår studie
ger en historisk sammanfattning av hur det har sett ut på fritidshemmet genom åren fram tills
nu. Vi förankrar vår studie i både internationell och svensk forskning.
Metoden för studien har varit semistrukturerade intervjuer som genomförts med tre olika
aktörer inom skolväsendet varav fem personer totalt. Analysen av dessa intervjuer har
grundats i Faircloughs kritiska diskursanalys.
Resultatet i studien visar att det finns skillnader och likheter mellan de tre aktörerna när det
kommer till arbetet med läroplanens övergripande mål. Resultaten förmedlar att det inte är de
tre aktörerna som sitter inne på makten över fritidshemmet utan att den egentliga makten
tillhör kommunen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Kjellman, Sara
Keywords
Kritisk diskursanalys
läroplansteori
läroplan
f
Language
sv