• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Makten över fritidshemmet - vem har makten? Fritidspedagoger, rektorer eller Skolverket?

Sammanfattning
Abstract Studiens syfte är att synliggöra hur olika aktörer inom skolväsendet, såsom Skolverket, rektorer och fritidspedagoger förhåller sig till och tolkar läroplanens övergripande mål. Detta är för att eventuellt kunna se vem som har makten över fritidshemmet. Vår frågeställning består utav 3 frågor varav en är vår huvudsakliga problemformulering. Frågorna är följande: Hur förhåller sig de olika aktörerna Skolverket, rektorer och fritidspedagoger till läroplanens övergripande mål? Vilken inställning har fritidspedagoger och rektorer till läroplanen i förhållande till fritidshemmet? Vem har den egentliga makten över fritidshemmet? Vår studie ger en historisk sammanfattning av hur det har sett ut på fritidshemmet genom åren fram tills nu. Vi förankrar vår studie i både internationell och svensk forskning. Metoden för studien har varit semistrukturerade intervjuer som genomförts med tre olika aktörer inom skolväsendet varav fem personer totalt. Analysen av dessa intervjuer har grundats i Faircloughs kritiska diskursanalys. Resultatet i studien visar att det finns skillnader och likheter mellan de tre aktörerna när det kommer till arbetet med läroplanens övergripande mål. Resultaten förmedlar att det inte är de tre aktörerna som sitter inne på makten över fritidshemmet utan att den egentliga makten tillhör kommunen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40937
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40937_1.pdf (901.8Kb)
Datum
2015
Författare
Kjellman, Sara
Nyckelord
Kritisk diskursanalys
läroplansteori
läroplan
f
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV