Show simple item record

dc.contributor.authorLingegård, Matildasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:04Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:04Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40938
dc.description.abstractAbstract I den här studien har vi intresserat oss för fri lek och undersökt hur pedagoger och barn resonerar kring pedagogers roll i den fria leken. Den fria leken har en stor roll i fritidshemsverksamheten, men tidigare forskning har fokuserat på förskolor. Vi menar därför att det är viktigt att göra en studie som intresserar sig för fritidshemmets verksamhet. Vi har heller inte funnit någon intervjustudie på pedagoger och barn från samma verksamhet och därför blir detta intressant. Syftet med den här uppsatsen är att få en bild av vad barn och pedagoger anser att pedagogers roll är på fritidshemmet och i den fria leken. Våra frågeformuleringar är: - Hur resonerar pedagoger och barn kring fri lek? - Hur beskriver pedagoger och barn pedagogens roll på fritidshemmet? - Hur uttrycker pedagoger och barn pedagogers delaktighet i den fria leken? - Skiljer sig barnens och pedagogernas resonemang åt? Vi har intervjuat barn i åldrarna 6-8 år och deras pedagoger på två fritidshem. De båda fritidshemmen, som inryms i samma skola, är belägen i en småstad. Vi valde att göra intervjuerna halvstrukturerade, då vi är intresserade av att låta barnens röster bli hörda. Genom detta ville vi öppna upp möjligheter för barnen att plocka upp saker som de själva anser intressant i samtalen. Våra teoretiska utgångspunkter är sociokulturella perspektiv på lärande och vi har valt att analysera resultatet utifrån en tematisk analys. De mest framträdande resultaten som vi kommit fram till handlar om att både barnen och pedagogerna anser att pedagogerna inte ska vara med och leka. Barnen anser att pedagogerna inte kan leka och pedagogerna anser att deras uppgift inte är att leka utan mer att stötta barnen så de kommer in i leken och när de behöver hjälp med någonting. Vi har också kommit fram till att fri lek är mycket svårdefinierat och det råder delade meningar om vad pedagogerna anser om den fria leken. Några anser att den är nyttig medan andra ser leken utifrån sitt egenvärde att den är kul.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectleksv
dc.subjectfri leksv
dc.subjectpedagogers delaktighetsv
dc.subjectfritidshemsv
dc.titlePedagogers delaktighet i barns fria lek. En intervjustudie på fritidshem utifrån barns och pedagogers perspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record