Show simple item record

dc.contributor.authorAndreasson, Amandasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:59Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:59Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40939
dc.description.abstractVid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och vilket språk vårdnadshavarna talar i hemmet. Pedagogerna är enade om att de barn som aktivt talar modersmålet i hemmet, utvecklar ett starkt modersmål, vilket bidrar till att dessa barn också utvecklar svenskan snabbt. För att detta sambandet ska gälla, krävs det dock att vårdnadshavarna behärskar modersmålet så att barnet får ett rikt och nyanserat ordförråd. Den didaktiska konsekvensen av denna studies resultat är att förskollärare stimulerar barn i deras modersmålslärande, men samtidigt skapar möjligheter för barnet att utveckla det svenska språket.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.subjectflerspråkighetsv
dc.subjectmodersmsv
dc.titleFlerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barnsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record