• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn

Abstract
Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och vilket språk vårdnadshavarna talar i hemmet. Pedagogerna är enade om att de barn som aktivt talar modersmålet i hemmet, utvecklar ett starkt modersmål, vilket bidrar till att dessa barn också utvecklar svenskan snabbt. För att detta sambandet ska gälla, krävs det dock att vårdnadshavarna behärskar modersmålet så att barnet får ett rikt och nyanserat ordförråd. Den didaktiska konsekvensen av denna studies resultat är att förskollärare stimulerar barn i deras modersmålslärande, men samtidigt skapar möjligheter för barnet att utveckla det svenska språket.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40939
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40939_1.pdf (355.9Kb)
Date
2015
Author
Andreasson, Amanda
Keywords
Förskola
språkutveckling
flerspråkighet
modersm
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV