"Barn i vår egen ålder vet inte sitt eget bästa" En kvalitativ studie om hur barn resonerar kring regler i fritidshemmet
Abstract
Vår studie fokuserar på hur barn i fritidshemmet resonerar kring regler i verksamheten.
Forskningsfrågorna som vi utgått från handlar om hur barns inflytande över regler möjliggörs
samt vilka regler barnen uttrycker sig ha möjlighet att påverka. Vår barndomssociologiska
bakgrundsteori har gett oss möjlighet att studera barns aktörskap, samt hur barns
medborgarskap ges uttryck för i den vardagliga praktiken i fritidsverksamheten.
Studien har genomförts i ett fritidshem där 55 barn i fjärde och femte klass är inskrivna.
Empirin i denna kvalitativa studie är inhämtad genom gruppintervjuer och
samtalspromenader. Vi har samtalat med 17 barn vid sex olika tillfällen. Den kvalitativa
ansatsen har gett oss möjlighet att närma oss deltagarnas verklighet och genom att utgå från
att studera barns perspektiv vill vi lyfta fram barns röster.
Resultatet av studien visar hur perspektiv på barn och barndom har betydelse för hur barnen
upplever och strävar efter sina rättigheter till inflytande på beslut som gäller regler i
verksamheten. Resultatet visar också på att barnen påverkar regelbesluten genom att de
utmanar och bryter mot reglerna. Denna delaktighet i formandet av reglerna uppfattas dock
inte alltid av barnen. Barnen uttrycker att det är de vuxna som bestämmer reglerna, men deras
utsagor visar även på hur barns utmanande av regler ibland leder till förändringar av dessa. Då
barnen uttrycker att de har inflytande på regler handlar det framför allt om strukturerande av
aktiviteter som finns tillgängliga för barnen i fritidshemmets verksamhet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Johansson, Peter
Keywords
Fritidshem
regler
barns inflytande
barns perspe
Language
sv