Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Petersv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:59Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:59Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40943
dc.description.abstractVår studie fokuserar på hur barn i fritidshemmet resonerar kring regler i verksamheten. Forskningsfrågorna som vi utgått från handlar om hur barns inflytande över regler möjliggörs samt vilka regler barnen uttrycker sig ha möjlighet att påverka. Vår barndomssociologiska bakgrundsteori har gett oss möjlighet att studera barns aktörskap, samt hur barns medborgarskap ges uttryck för i den vardagliga praktiken i fritidsverksamheten. Studien har genomförts i ett fritidshem där 55 barn i fjärde och femte klass är inskrivna. Empirin i denna kvalitativa studie är inhämtad genom gruppintervjuer och samtalspromenader. Vi har samtalat med 17 barn vid sex olika tillfällen. Den kvalitativa ansatsen har gett oss möjlighet att närma oss deltagarnas verklighet och genom att utgå från att studera barns perspektiv vill vi lyfta fram barns röster. Resultatet av studien visar hur perspektiv på barn och barndom har betydelse för hur barnen upplever och strävar efter sina rättigheter till inflytande på beslut som gäller regler i verksamheten. Resultatet visar också på att barnen påverkar regelbesluten genom att de utmanar och bryter mot reglerna. Denna delaktighet i formandet av reglerna uppfattas dock inte alltid av barnen. Barnen uttrycker att det är de vuxna som bestämmer reglerna, men deras utsagor visar även på hur barns utmanande av regler ibland leder till förändringar av dessa. Då barnen uttrycker att de har inflytande på regler handlar det framför allt om strukturerande av aktiviteter som finns tillgängliga för barnen i fritidshemmets verksamhet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFritidshemsv
dc.subjectreglersv
dc.subjectbarns inflytandesv
dc.subjectbarns perspesv
dc.title"Barn i vår egen ålder vet inte sitt eget bästa" En kvalitativ studie om hur barn resonerar kring regler i fritidshemmetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record