Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
Abstract
1. Abstract
Konflikter är någonting som alltid kommer att följa oss i livet. Vi har genom vår genomförda
studie inhämtat kunskap om hur viktigt arbetet med konflikthantering är. Redan i förskolan är
det viktigt att man lägger grunden för barnen i att behärska de konflikter som uppstår. Arbetar
man inte med detta i förskolan kan det få konsekvenser på lång sikt och bli en negativ effekt
för barnet i såväl samhället som i skolan. Detta är någonting som vi i vår studie tar upp och
diskuterar djupare kring. Vårt syfte med studien har varit att undersöka hur förskollärare säger
att deras arbete med barnens konflikthantering går till, samt hur förskollärarna säger att deras
sätt att arbeta kan vara utvecklande för barnen. Utöver detta har vi också studerat om
förskollärare använder sig utav några konflikthanteringsmodeller i arbetet med barnens
konflikter.
För att samla information till studien har vi intervjuat sex verksamma förskollärare, som alla
är utbildade förskollärare. Intervjuerna har skett inom tre olika pedagogiker, Reggio Emilia,
Montessori och traditionell förskola. Detta i syfte att se vilka likheter respektive skillnader det
finns i förhållningssättet mellan de olika pedagogikerna, gällande konflikthantering. Dessa
intervjuer har vi sedan transkriberat för att slutligen bli den centrala delen i studiens resultat.
Vi har i studien valt att utgå ifrån den sociokulturella teorin, vilket vi gör kopplingar till i
såväl analysdelen som i diskussionen.
Resultatet av vår studie har visat att det inte finns några tydliga mönster kring hur man i de
olika pedagogikerna ser och arbetar med barns konflikter och konflikthantering. I vårt resultat
har vi värderingsfritt skrivit fram de svar vi fått vid intervjuerna. Dessa svar utvecklas sedan i
vår diskussion. Där tar vi upp hur viktig en konflikthantering är för barnen samt vikten av hur
pedagogen förhåller sig till arbetet. Vi går in på vilka olika roller pedagogen kan ha i barns
konflikter och vad som utgör för- och nackdelar i förhållningssätten. Utifrån de
förhållningssätt som pedagogen har i arbetet med barns konflikthantering, diskuterar vi också
de läranden och utvecklingsmöjligheter som finns för barnen. Vi tar upp i vilka situationer
barnen ges möjlighet till ett utvecklat lärande samt i vilka situationer de blir hämmade.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Holmström, Emelie
Keywords
Konflikt
konflikthantering
kommunikation
lärand
Language
sv