• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering

Abstract
1. Abstract Konflikter är någonting som alltid kommer att följa oss i livet. Vi har genom vår genomförda studie inhämtat kunskap om hur viktigt arbetet med konflikthantering är. Redan i förskolan är det viktigt att man lägger grunden för barnen i att behärska de konflikter som uppstår. Arbetar man inte med detta i förskolan kan det få konsekvenser på lång sikt och bli en negativ effekt för barnet i såväl samhället som i skolan. Detta är någonting som vi i vår studie tar upp och diskuterar djupare kring. Vårt syfte med studien har varit att undersöka hur förskollärare säger att deras arbete med barnens konflikthantering går till, samt hur förskollärarna säger att deras sätt att arbeta kan vara utvecklande för barnen. Utöver detta har vi också studerat om förskollärare använder sig utav några konflikthanteringsmodeller i arbetet med barnens konflikter. För att samla information till studien har vi intervjuat sex verksamma förskollärare, som alla är utbildade förskollärare. Intervjuerna har skett inom tre olika pedagogiker, Reggio Emilia, Montessori och traditionell förskola. Detta i syfte att se vilka likheter respektive skillnader det finns i förhållningssättet mellan de olika pedagogikerna, gällande konflikthantering. Dessa intervjuer har vi sedan transkriberat för att slutligen bli den centrala delen i studiens resultat. Vi har i studien valt att utgå ifrån den sociokulturella teorin, vilket vi gör kopplingar till i såväl analysdelen som i diskussionen. Resultatet av vår studie har visat att det inte finns några tydliga mönster kring hur man i de olika pedagogikerna ser och arbetar med barns konflikter och konflikthantering. I vårt resultat har vi värderingsfritt skrivit fram de svar vi fått vid intervjuerna. Dessa svar utvecklas sedan i vår diskussion. Där tar vi upp hur viktig en konflikthantering är för barnen samt vikten av hur pedagogen förhåller sig till arbetet. Vi går in på vilka olika roller pedagogen kan ha i barns konflikter och vad som utgör för- och nackdelar i förhållningssätten. Utifrån de förhållningssätt som pedagogen har i arbetet med barns konflikthantering, diskuterar vi också de läranden och utvecklingsmöjligheter som finns för barnen. Vi tar upp i vilka situationer barnen ges möjlighet till ett utvecklat lärande samt i vilka situationer de blir hämmade.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40944
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40944_1.pdf (801.6Kb)
Date
2015
Author
Holmström, Emelie
Keywords
Konflikt
konflikthantering
kommunikation
lärand
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV