• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering

Sammanfattning
Abstract: Syftet med vår studie är att genom intervjuer undersöka hur pedagoger ser på delaktighetens betydelse i barns fria lek men också hur pedagogerna ser på barns fria lek. Våra frågeställningar som studien utgår ifrån är ”hur ser pedagoger på barns fria lek” och “hur beskriver pedagogerna delaktighetens betydelse för den fria leken?”. Vi valde att genomföra en kvalitativ studie, där vi utgick ifrån semistrukturerade intervjuer. Vid intervjuerna använde vi oss av ljudinspelning samt anteckningar. Vi intervjuade sex stycken förskollärare på de två förskolorna som vi besökte. Det resultat vi kom fram till var att pedagogerna hade ett liknande synsätt gällande deras delaktighet i den fria leken men deras tolkning av fri lek skiljde sig åt. Pedagogerna diskuterade också ambivalensen med att vara för delaktig kontra för lite delaktig och effekterna som kan uppstå utav det. De är eniga om att barnens behov och intressen ska ligga till grund för verksamhetens utformning och hur vi på olika sätt kan arbeta med detta. Miljöns utformning har betydelse för barns lekar och vilka lekar som också kommer till uttryck. Pedagogerna berättade att deras delaktighet kan infalla under olika atmosfärer så som den samspelande eller kontrollerande atmosfären.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40945
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40945_1.pdf (574.8Kb)
Datum
2015
Författare
Holmström, Emelie
Nyckelord
Lek. Fri lek. Pedagoger. Delaktighet. Pedagogisk m
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV