Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
Sammanfattning
Abstract:
Syftet med vår studie är att genom intervjuer undersöka hur pedagoger ser på delaktighetens
betydelse i barns fria lek men också hur pedagogerna ser på barns fria lek. Våra
frågeställningar som studien utgår ifrån är ”hur ser pedagoger på barns fria lek” och
“hur beskriver pedagogerna delaktighetens betydelse för den fria leken?”. Vi valde att
genomföra en kvalitativ studie, där vi utgick ifrån semistrukturerade intervjuer. Vid
intervjuerna använde vi oss av ljudinspelning samt anteckningar. Vi intervjuade sex stycken
förskollärare på de två förskolorna som vi besökte. Det resultat vi kom fram till var att
pedagogerna hade ett liknande synsätt gällande deras delaktighet i den fria leken men deras
tolkning av fri lek skiljde sig åt. Pedagogerna diskuterade också ambivalensen med att vara
för delaktig kontra för lite delaktig och effekterna som kan uppstå utav det. De är eniga om att
barnens behov och intressen ska ligga till grund för verksamhetens utformning och hur vi på
olika sätt kan arbeta med detta. Miljöns utformning har betydelse för barns lekar och vilka
lekar som också kommer till uttryck. Pedagogerna berättade att deras delaktighet kan infalla
under olika atmosfärer så som den samspelande eller kontrollerande atmosfären.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Holmström, Emelie
Nyckelord
Lek. Fri lek. Pedagoger. Delaktighet. Pedagogisk m
Språk
sv